Dit is een overzicht van alle veelgestelde vragen.
Dit kan komen doordat er in de Tozo 1 periode geen partnertoets was, maar u wel samen de Tozo ontving. Als er bij het partnerinkomen ook een loonheffingskorting is toegepast, kon hiermee geen rekening worden gehouden bij de brutering van de Tozo. Hierdoor heeft u in totaal mogelijk teveel loonheffingskorting gehad.
Zodra u een terugvorderingsbesluit ontvangt, leest u de reden van terugvordering. Telefonisch kunt u geen bezwaar maken. Bij vragen over het terugvorderingsbesluit neemt u contact op met de medewerker terugvordering. Als u het bedrag niet in één keer terug kunt betalen dan kunt u vragen om een aflosregeling bij de medewerker Invordering of om uitstel van betaling. Bij uitstel van betaling dient u schriftelijk en gemotiveerd (met bewijsstukken) een verzoek te doen tot uitstel van betaling.
Op dit moment bestaat de Adviesgroep uit 9 leden (inclusief de voorzitter en secretaris). De Adviesgroep bestaat maximaal uit 11 leden. De samenstelling van de Adviesgroep is een afspiegeling van de doelgroepen van Stroomopwaarts. De huidige Adviesgroep bestaat nu uit:
Functies in de Adviesgroep
Stuur uw sollicitatiebrief met een motivatie naar adviesgroep@stroomopwaarts.nl. Een sollicitatiecommissie beoordeelt de ontvangen sollicitaties. Wilt u meer informatie? Neemt u dan telefonisch contact op met beleidsadviseur Hetty Postma.
Meer informatie ove de adviesgroep Stroomopwaarts leest u in het reglement Adviesgroep Stroomopwaarts.
Ja, dat kan. U komt dan niet in aanmerking voor de Tozo-regeling met versoepelde voorwaarden. U kunt dan de gewone aanvraagprocedure volgen van de Bbz-uitkering via het RBZ. Uw aanvraag wordt binnen 13 weken beoordeeld. Als het nodig is, ontvangt u een voorschot.
Heeft u acute financiële problemen, die niet het gevolg zijn van de coronamaatregelen? Dan kunt u een aanvraag Bbz-uitkering doen via het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) van de gemeente Rotterdam.
Ja, dat kan. Op dit moment helpt de Formulierenbrigade u vooral telefonisch met het doorgeven van een wijziging. Als dat niet mogelijk is, kunnen we een afspraak met u maken en u op kantoor verder helpen.
Ik kom terug uit een land met een geel reisadvies
Bel op de eerste werkdag dat u terug bent naar Stroomopwaarts 010 - 246 55 55. U maakt een afspraak om bij de formulierenbrigade langs te gaan om u terug melden. Vergeet niet om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Bent u samen met uw partner naar het buitenland geweest? Dan komt u samen naar de formulierenbrigade om zich weer terug te melden.
Ik kom terug uit een land met een oranje of rood reisadvies
Komt u terug uit een land met een oranje of rood reisadvies. Dan moet u bij terugkomst 2 weken in quarantaine en mag u niet langskomen. U belt wel zo snel mogelijk met uw consulent. Deze kunt u bereiken tijdens het telefonisch spreekuur van 9.30 tot 11.00 uur. Het telefoonnummer is 010 - 246 55 55.
Het kabinet neemt maatregelen voor ondernemers met het noodpakket banen en economie. Lees hierover meer op de website van de Rijksoverheid.
Op de coronacalculator , die ontwikkeld is door MKB-Nederland en VNO-NCW, ziet u snel voor welke overheidsmaatregelen u in aanmerking komt. Het geeft u ook direct een indicatie van de hoogte van de tegemoetkomingen.
De Overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo-uitkering) vraagt u voor de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam aan via Stroomopwaarts. Op de speciale Tozo-pagina leest u meer.
KvK heeft een coronaloket geopend. Hier kunt u telefonisch terecht met al uw ondernemersvragen met betrekking tot het coronavirus en ondernemen. Voor meer informatie kunt u kijken op https://www.kvk.nl/corona
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) geldt voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers, die financieel in de problemen komen door de coronacrisis en niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.
Zelfstandig ondernemers uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam die door het coronavirus in de acute financiële problemen zitten, kunnen via Stroomopwaarts een digitale aanvraag Tozo indienen.
In 2020 kunnen gezinnen met een laag inkomen, uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam een dagje uit naar Diergaarde Blijdorp aanvragen.
U kunt een aanvraag indienen bij stichting leergeld voor kinderen van 0 tot en met 17 jaar. De ouders krijgen natuurlijk ook toegang.
Lees meer op de website van Stichting Leergeld
Het Vrij reizen is voor inwoners van Schiedam, die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm.
U kunt het vrij reizen aanvragen via de website van de gemeente Schiedam.
Via het inlichtingbureau vergelijken wij uw gegevens met die bij andere instanties. Zoals de belastingdienst, het UWV, Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en de Sociale verzekeringsbank (SVB). Deze controles worden regelmatig uitgevoerd.
Zo geeft u uw wijzigingen zelf aan ons door.
Via de website van de stichting Leergeld Maassluis kunt u voor uw kind(eren) het volgende aanvragen:
U kunt de Rotterdampas via uw eigen gemeente Maassluis voor het lage tarief van € 5,- aanvragen.
U kunt de Rotterdampas via uw eigen gemeente Schiedam voor het lage tarief van € 5,- aanvragen.
Als u het niet eens bent met een besluit dat Stroomopwaarts heeft genomen dan kunt u een bezwaarschrift indienen.
Bent u niet tevreden over onze dienstverlening of over een medewerker? Dan kunt u een klacht indienen.
De voorwaarden zijn:
Op de website www.gezondverzekerd.nl kunt u berekenen en vergelijken of u voordeel heeft van de CAV. Wilt u meedoen dan kunt u zich hier ook aanmelden voor deze verzekering.
Download het formulier studietoeslag
Vul formulier in en vergeet uw handtekening niet. Stuur het formulier met bewijsstukken op naar:
Postadres
Stroomopwaarts MVS Postbus 205 3140 AE Maassluis
Wilt u hulp bij het aanvragen of wilt u het formulier liever persoonlijk inleveren? Dan kunt u langskomen tijdens de openingstijden van de formulierenbrigade.
Heeft u een bijstandsuitkering van Stroomopwaarts? Download het aanvraagformulier inwoner Schiedam – met uitkering Stroomopwaarts.
Bent u niet bekend bij Stroomopwaarts? Download het aanvraagformulier inwoner Schiedam.
Heeft u een bijstandsuitkering van Stroomopwaarts? Download het aanvraagformulier inwoner Vlaardingen – met uitkering Stroomopwaarts.
Bent u niet bekend bij Stroomopwaarts? Download het aanvraagformulier inwoner Vlaardingen.
U kunt de Rotterdampas via uw eigen gemeente Vlaardingen voor het lage tarief van € 5,- aanvragen.
De hoogte van de inkomenstoeslag bestaat uit:
Standaardtoeslag in 2020
Kindtoeslag
Heeft u een bijstandsuitkering van Stroomopwaarts? Download het aanvraagformulier inwoner Maassluis – met uitkering Stroomopwaarts.
Bent u niet bekend bij Stroomopwaarts? Download het aanvraagformulier inwoner Maassluis.
Heeft u een bijstandsuitkering van Stroomopwaarts?
Bent u niet bekend bij Stroomopwaarts?
De hoogte van de inkomenstoeslag bestaat vanaf 15 mei 2020 voor inwoners van Maassluis en Vlaardingen alleen uit een standaardtoeslag.
Standaardtoeslag in 2021
Woont u in Schiedam, dan ontvangt u ook een kindertoeslag. De hoogte hangt af van de leeftijd van het oudste kind.
De individuele studietoeslag is bedoeld als financiële steun voor studenten met een beperking om een studie te kunnen volgen. Als u wel kan werken, maar vanwege uw beperking niet in staat bent om het minimumloon te verdienen, dan heeft u mogelijk recht op de individuele studietoeslag.
Via de website van de stichting Leergeld Vlaardingen kunt u het volgende aanvragen:
Een laag inkomen is gelijk aan het inkomen dat iemand krijgt uit de bijstandsuitkering. Of lager dan dat. Of u in aanmerking komt voor de regelingen, hangt af van de hoogte van uw inkomen en vermogen. U mag vaak net iets meer verdienen dan een bijstandsuitkering. Bijvoorbeeld 10 of 20 procent meer. Per regeling staat aangegeven wat de voorwaarden zijn.
Heeft u een laag inkomen en krijgt u te maken met noodzakelijke kosten die u niet zelf kunt betalen? Dan kunt u met dit formulier bijzondere bijstand aanvragen. Stroomopwaarts regelt de aanvragen van de bijzondere bijstand voor de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. U hoort binnen acht weken of u een eenmalige uitkering van bijzondere bijstand krijgt.
Onderstaande bedragen zijn 110 % van de bijstandsnorm van 1 januari 2021
Kijk naar de regels van de overheid, of u op vakantie kan. Let op ! De regels over het verblijf in het buitenland blijven gelden. Ook als u vanwege corona te lang in het buitenland moet verblijven, wordt uw uitkering opgeschort. U krijgt dan niet uitbetaald.
Terugmelden uit een land met een geel reisadvies
Komt u terug uit een land met een geel reisadvies? Bel dan de eerste werkdag dat u terug bent naar Stroomopwaarts 010 246 55 55. U maakt een afspraak om bij de Formulierenbrigade van Stroomopwaarts langs te gaan om u terug melden. Vergeet niet om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Bent u samen met uw partner naar het buitenland geweest? Dan komt u samen naar de Formulierenbrigade om zich weer terug te melden.
Terugmelden uit een land met een oranje of rood reisadvies
Komt u terug uit een land met een oranje of rood reisadvies? Dan moet u bij terugkomst twee weken in quarantaine en mag u niet langskomen. U belt wel de eerste werkdag naar Stroomopwaarts om te melden dat u terugbent. Bel tijdens het telefonisch spreekuur van 9.30 tot 11.00 uur naar 010 246 55 55.
U heeft te maken met de kostendelersnorm als u bijvoorbeeld als gezin met twee ouders en een aantal volwassen inwonende kinderen woont. Of er woont een (groot)ouder bij u in of een broer of zus, neef of nicht. Of de aanhang van de volwassen zoon of dochter.
Niet alle volwassenen tellen mee voor de kostendelersnorm. Wie tellen niet mee?
Bij het Open Leerwerkcentrum kunt u terecht voor verschillende activiteiten. U kunt:
Er zijn medewerkers aanwezig om u te helpen bij bovenstaande punten.
In verband met het coronavirus werken wij nu op afspraak. Bel voor een afspraak naar 010 246 55 55.
George Stephensonweg 43 3133 KJ Vlaardingen
Broersvest 110 3112 DG Schiedam
Als uw uitkering niet op de verwachte tijd op uw rekening staat, kunt u contact met ons opnemen. U wordt dan op een later tijdstip teruggebeld door uw contactpersoon.
Als u geld moet terug betalen, dan heeft u daar een brief over ontvangen. In deze brief staat het bedrag, de reden en de datum voor wanneer u moet betalen.
De Tozo-uitkering behoort tot het verzamelinkomen en het toetsingsinkomen voor de inkomensafhankelijke toeslagregelingen. U (en uw partner) ontvangen daarom een jaaropgave over het ontvangen bedrag in 2020. U moet bij de belastingaangifte over 2020 de gegevens van uw jaaropgave opgeven.
Doet u uw digitaal aangifte via de website van de Belastingdienst? Dan staan de bedragen automatisch al in het aangifteformulier. Ze staan onder het kopje ‘Pensioen en andere uitkeringen’. Controleer ze goed.
De TONK is een tijdelijke ondersteuningsregeling op basis van de bijzondere bijstand. Deze regeling wordt verstrekt als u door de coronamaatregelen minder inkomen heeft en daardoor de woonkosten; de huur, hypotheek, en/of gas, water en licht niet meer kan betalen. De regeling is bedoeld als een tegemoetkoming en vergoedt niet alle kosten.
Kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen in Maassluis kunt u aanvragen via de website van de gemeente.
Neem dan contact op met onze jongerenconsulenten. Je kan bellen naar 010 246 55 55 en vragen naar Sven de Bruijn of Rhodé Nobel.
Als u hulp zoekt, informatie of advies wilt of vragen heeft over zorg, welzijn, opvoeden, inkomen of schulden. Dan kan het wijkteam u op weg helpen. Telefoon: 010 593 15 00 E-mail: vraagraak@maassluis.nl Website: www.vraagraakmaassluis.nl
Helpen u met:
Telefoon: 06 200 03 052 Leo van Buuren 06 225 57 202 Wim Goedendorp E-mail: ta.maassluis@humanitas.nl Website: https://www.humanitas.nl/programmas/thuisadministratie
Telefoon: 06 406 086 09 Coördinator Piet Bouterse E-mail: info@stichtingboommaassluis.nl Website: www.stichtingboommaassluis.nl
De Formulierenbrigade helpt u bij het aanvragen en invullen van formulieren, bijvoorbeeld zorgtoeslag of kwijtschelding gemeentelijke heffingen.
Als lid van het klantenpanel laat u uw stem horen! Met uw mening helpt u ons de dienstverlening te verbeteren. Wij sturen u maximaal vier keer per jaar een digitale vragenlijst.
Direct Tozo 4 aanvragen
Voor de aanvraag heeft u uw DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan.
Bekijk het stappenplan
Als u werkt bij een werkgever en ziek bent, betaalt uw werk meestal uw salaris door.
Als uw werkgever tijdelijk minder werk voor u heeft vanwege het coronavirus, dan kan uw werkgever een aanvraag doen bij de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) bij het UWV.
Heeft u onvoldoende inkomen om van te leven? En kunt u geen WW of andere uitkering aanvragen? Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen.
U komt in aanmerking voor een bijstandsuitkering als u:
Het Nibud heeft een speciale geldkrant uitgebracht met informatie en tips voor mensen die minder inkomen hebben door het coronavirus.
Kijk onder het kopje 'hulp voor ondernemers' voor meer informatie.
Ja, uitkering worden volgens planning uitbetaald.
Dat kan, op afspraak. Wij helpen u vanaf de locatie aan de Broersvest 110 in Schiedam. Bel voor een afspraak naar 010 246 55 55.
Ook ondernemers kunnen wij helpen bij de aanvraag Tozo. Kijk voor meer informatie onder het kopje 'hulp voor ondernemers'
Ja, dan kan op afspraak. Bel voor een afspraak naar 010 246 55 55. Onze locaties zijn aangepast om u en onze medewerkers zoveel als mogelijk te beschermen tegen het coronavirus.
Wij willen u graag helpen bij het wennen aan uw nieuwe situatie. Als u al langer geen werk hebt gehad of uw thuissituatie maakt het lastig om van huis te zijn, dan is het fijn als u daar nog wat extra ondersteuning bij kunt krijgen.
Een jobcoach kan u nog wat langer begeleiden. Bel met Stroomopwaarts en vraag ondersteuning. Telefoonnummer 010 246 55 55.
De vrijlating gaat automatisch in vanaf de 1ste van maand waarin u gaat werken.
Als u een uitkering heeft en u gaat werken, dan geeft u dat, binnen 14 dagen aan Stroomopwaarts door. U kunt hiervoor het wijzigingsformulier gebruiken. Stuurt u als bewijsstuk een kopie van uw arbeidsovereenkomst mee.
Het sociaal wijkteam is onderdeel van VraagRaak.
Telefoon: (010) 593 1500
E-mail: vraagraak@maassluis.nl
Website: www.vraagraakmaassluis.nl
Als u een bijstandsuitkering of een aflopende WW uitkering heeft en u wilt voor u zelf beginnen, bespreek dat dan met uw consulent van Stroomopwaarts. Als u aan de voorwaarden voldoet dan kan u worden doorverwezen naar het Regionaal Bureau zelfstandigen (RBZ) in Rotterdam.
Kijk voor meer informatie op de website van het RBZ . U kunt ook bellen met telefoonnummer 14 010, vraag naar Rotterdam, Regionaal Bureau Zelfstandigen.
Kunt u door een ziekte of handicap alleen met hulp werken? Of kunt u helemaal niet werken bij een werkgever? Dan valt u onder de Participatiewet. Wij gaan op zoek naar werk dat bij u past.
Allereerst is het belangrijk dat u een beoordeling arbeidsvermogen laat doen door het UWV. Het UWV bekijkt of u Wajong, een Indicatie banenafspraak of een positief advies indicatie beschut werk krijgt.
- Heeft u een positief advies voor beschut werk? Dan stuurt het UWV het advies aan ons door.
- Heeft u een positief advies voor de Banenafspraak? Dan stuurt u het advies van het UWV aan ons toe.
Wij nemen contact met u op voor een kennismakingsgesprek. We kijken naar uw indicatie en wat voor werk daarbij past. Dit kan beschut werk zijn, een Werkleertraject of hulp bij het solliciteren en vinden van een passende baan.
Controleer eerst bij het UWV of u recht heeft op een ww-uitkering (of andere uitkering).
Bent u getrouwd of woont u samen met een partner, dan vraagt u samen een bijstandsuitkering aan.
Als u uitkering ontvangt waar u geen recht op heeft, dan noemen wij dat fraude. Iedereen die ten onrechte een uitkering of teveel uitkering ontvangt moet dat geld terug betalen plus een boete.
Let op! Geeft u een wijziging te laat aan ons door, dan zien wij dat als fraude. U kan dan teveel uitkering krijgen. Heel naar als u daardoor een boete opgelegd krijgt.
Budgetadvies is een kort adviestraject. We geven u advies hoe u met uw schulden omgaat en hoe u nieuwe schulden voorkomt. Hierdoor kunt u snel weer zelf uw geldzaken regelen.
We kijken bijvoorbeeld naar:
Budgetadvies kost u niets. Er zijn wel voorwaarden waar u zich aan moet houden.
Via de website van de stichting Leergeld Schiedam kunt u voor uw kind(eren) het volgende aanvragen:
Problematische schulden zijn openstaande rekeningen die u niet zelf en binnen 36 maanden kunt afbetalen. Uw inkomsten zijn te laag om de vaste lasten én de openstaande rekeningen te betalen.
Kinderen moeten mee kunnen op schoolreis, kunnen sporten of muziekles volgen. Allemaal normale levensbehoeften, waardoor kinderen zich kunnen ontplooien, ontwikkelen en meetellen. Gezinnen met een laag inkomen hebben daar niet altijd geld voor. Daarom biedt Stichting Leergeld voor deze gezinnen verschillende regelingen. Ook kan Stichting Leergeld vaak een (tweedehands) fiets of computer regelen als een kind die niet heeft.
Wat kan ik aanvragen?
Via de website van de stichting Leergeld kunt u voor uw kind(eren) het volgende aanvragen:
Voor wie is dit?
Kinderen van 4 tot 18 jaar die in gezinnen met laag inkomen.
Ga naar de website van Stichting Leergeld
In de cursus ‘omgaan met geld’ leert u in een aantal bijeenkomsten alles over geldzaken en administratie.
U leert:
Daarnaast krijgt u advies over:
Op jaarbasis plannen we ongeveer zes cursussen in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Op dit moment geven wij de cursus digitaal. In een groep kunnen maximaal 15 personen deelnemen. Voor mensen die overdag niet kunnen vanwege werk bestaat de mogelijkheid deel te nemen aan een avondcursus. Deelname aan de cursus is gratis.
Wilt u zich aanmelden of meer informatie ontvangen? Stuur een mail naar schuldhulpverlening@stroomopwaarts.nl met uw naam, adres en telefoonnummer dan nemen we contact met u op. U kunt ook bellen naar telefoonnummer (010) 246 55 55.
Een sociale lening is een klein krediet tegen een lager rentetarief voor mensen die daarvoor nergens anders terecht kunnen. Via Stroomopwaarts is het mogelijk om een sociale lening aan te vragen bij de Kredietbank Rotterdam. Let op! Geld lenen kost geld.
Bel naar Schuldhulpverlening van Stroomopwaarts via telefoonnummer 010 - 246 55 55 of stuur een e-mail naar shv@stroomopwaarts.nl. Onze medewerkers kijken dan samen met u welke ondersteuning u kunt gebruiken.
U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor kosten die:
Tip: informeer eerst wat de kosten zijn die u gaat maken en vraag dan de bijzondere bijstand aan. Als u de kosten zelf al heeft betaald dan kan u er geen bijzondere bijstand meer voor aanvragen.
Vanaf het moment dat u een bijstandsuitkering aanvraagt gelden er voor u een aantal verplichtingen. Wanneer u zich hier niet aan houdt kunnen we uw bijstandsuitkering verlagen, beëindigen of u een boete opleggen.
Stroomopwaarts is er voor u op uw weg naar werk. Wij gaan op zoek naar uw eigen kracht en bieden begeleiding, training, opleiding en als dat nodig is een tijdelijk inkomen. Dit betekent dat u recht heeft op:
We stimuleren u om zo snel mogelijk weer aan de slag te gaan, omdat wij ervan overtuigd zijn dat werk de beste zorg is!
Startpunt GO is er voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar die niet op school zitten en geen baan hebben.
Jongeren die wonen in Maassluis, Vlaardingen of Schiedam kunnen bij Startpunt GO terecht met vragen en voor advies over leren en werken.
Iedere verandering die gevolgen kan hebben voor de hoogte van uw uitkering, geeft u door aan Stroomopwaarts. Enkele voorbeelden zijn:
Uw financiële situatie verandert
Uw gezinssituatie verandert
Ja, u hoeft niet altijd thuis te blijven. Voor de bijstandsuitkering is er wel verschil of u naar het buitenland gaat of dat u in Nederland blijft.
Vanwege corona zijn er ook anderen zaken die belangrijk voor u zijn. Leest u vooral de ook de overig vragen over vakantie.
Op ons Werkplein kunt u terecht voor hulp bij het solliciteren en/of zoeken naar de juiste vacatures.
U maakt er gratis gebruik van de computers met internetverbinding en zoekt er in alle rust naar vacatures. Ook kunt u ter plekke uw cv en sollicitatiebrief opstellen. Heeft u daarbij hulp nodig? Onze medewerkers helpen u verder.
Wij geven ook trainingen over solliciteren. Als u klant bent bij Stroomopwaarts, kunt u dit aanvragen bij uw werkconsulent.
Stroomopwaarts betaalt de uitkeringen in 2021 op de laatste donderdag van de maand. Dat doen we in de drie gemeenten op hetzelfde moment. Wij streven ernaar om uw uitkering op de volgende data uit te betalen. Heeft u geen wisselende inkomsten dan staat uw uitkering na 17.00 uur op uw rekening.
Heeft u wisselende inkomsten doordat u parttime werkt?
Wanneer u parttime werkt en wisselende inkomsten (een aanvullende uitkering) heeft, moet u eerst het bewijs van uw inkomsten maandelijks uploaden via onze website. Maximaal vijf werkdagen nadat wij uw bewijs van inkomen ontvangen hebben, ontvangt u uw aanvullende uitkering. De uitbetaaldatum kan dan anders zijn dan datums hierboven.
Lukt uploaden via de website niet? Dan kunt u uw bewijs opsturen of inleveren bij de balie van Stroomopwaarts. Het postadres is:
Stroomopwaarts Postbus 205 3140 AE Maassluis
U kunt gebruik maken van het bezwaarformulier(PDF) of zelf een bezwaar schrijven.
Schrijft u zelf een bezwaar? In het bezwaarschrift zet u:
Opsturen
Stuur binnen zes weken uw bezwaarschrift en een kopie van het besluit naar:
College van Burgemeester en Wethouders van uw gemeente p/a Stroomopwaarts MVS Postbus 205 3140 AE Maassluis
U kunt een klacht indienen via het digitaal klachtenformulier of per post. Deze stuur u naar:
Stroomopwaarts T.a..v. Klachten Postbus 205 3140 AE Maassluis
Of u levert de klacht in bij een balie van de Formulierenbrigade of de receptie van de volgende locaties:
Maassluis, Koningshoek 93.050 Vlaardingen, Westnieuwland 6 Schiedam, Broersvest 110
De Formulierenbrigade helpt u bij het aanvragen van:
Twijfelt u of u recht heeft op bovenstaande toeslagen? De Formulierenbrigade zoekt samen met u uit waar u recht op heeft.
Wanneer u nog niet in staat bent om een eigen inkomen te verdienen, kan vrijwilligerswerk een opstap zijn naar betaald werk. U bespreekt de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te doen eerst samen met uw werkconsulent. Bent u al vrijwilliger en ontvangt u een uitkering van Stroomopwaarts? Geef dit zo snel mogelijk aan uw werkconsulent door. Betaald werk of een Werkleertraject gaan altijd voor vrijwilligerswerk.
Als u een uitkering heeft dan mag Stroomopwaarts 5% van uw uitkering gebruiken om uw schuld(en) af te lossen. Dat heet een verrekening.
Heeft u geen uitkering (meer) bij Stroomopwaarts en kunt u de schuld niet in één keer terugbetalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Bel met ons Klant Contact Centrum. Het telefoonnummer is 010 246 55 55.
We bekijken dan samen met u hoeveel u per maand kunt terugbetalen (betalingsregeling). Heeft u al een betalingsregeling en verandert er iets in uw situatie, vraag ons dan om een nieuw bedrag per maand uit te rekenen.
In deze jaaropgave staat:
De informatie uit de jaaropgave geeft Stroomopwaarts door aan de Belastingdienst. U ontvangt deze jaaropgave eenmalig op papier. Bewaar het goed.
U kunt de aanvraag TONK doen tot en met 31 juli 2021. De periode waarover u de regeling met terugwerkende kracht kunt aanvragen is 1 januari tot en met 30 juni 2021
Direct TONK aanvragen
Inwoners van Vlaardingen ontvangen het aanslagbiljet niet van de gemeente, maar van de Regionale Belasting Groep (RBG). U krijgt een gecombineerde aanslag, waarop zowel de gemeentelijke als de waterschapsbelasting staan.
Kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen kunt u aanvragen via de website van de RBG.
Als hulp zoekt, informatie of advies wilt of vragen heeft over zorg, welzijn, opvoeden, inkomen of schulden. Dan kan het wijkteam u op weg helpen. Telefoon: 010 473 10 33 E-mail: info@wijkteamsvlaardingen.nl Website: www.wijkteamsvlaardingen.nl
Telefoon: 06 351 177 66 E-mail: ta.vlaardingen@humanitas.nl Website: https://www.humanitas.nl/programmas/thuisadministratie
Telefoon: 010 434 68 55 E-mail: shm.vld@hotmail.com Website: www.schuldhulpmaatjevlaardingen.nl
De Formulierenbrigade helpt u bij het aanvragen en invullen van formulieren, bijvoorbeeld zorgtoeslag of kwijtschelding gemeentelijke heffingen. Telefoon: 010 246 55 55
Aanmelden voor het klantenpanel kan eenvoudig. Stuur een mail naar geefjemening@stroomopwaarts.nl.
De Tozo 3 wordt verlengd met de Tozo 4 regeling tot 1 juli 2021. Na afloop van uw Tozo 3 uitkering kunt u aansluitend de Tozo 4 aanvragen.
Als u weet dat u de aankomende maanden voldoende inkomen heeft, dan kunt u de Tozo 4 ook later laten ingaan of voor een kortere periode. Als u later een aanvraag indient, dan gaat deze in op de 1ste van de maand waarin u hem aanvraagt.
Vraagt u na 1 mei 2021 de Tozo 4 aan, dan kan dat met terugwerkende kracht van 1 maand.
De Tozo 4 regeling is alleen voor u bedoeld als u ondernemer bent en de volgende vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden:
De ondersteuning is maximaal:
Heeft u een of meer keren ‘nee’ geantwoord?
Neem dan contact met ons op om uw situatie te bespreken via 010 246 55 55 (werkdagen 8.00 - 16.30 uur).
U kunt ook de beslisboom van de Rijksoverheid invullen of deze schematische tekening bekijken. Let op! de website verwijst u naar uw gemeente (Vlaardingen, Maassluis of Schiedam), maar de aanvraag verloopt via Stroomopwaarts.
AOW
Ontvangt u geen AOW? Dan kunt u Tozo bijstand en krediet aanvragen. Ontvangt u AOW? Dan kunt u enkel krediet aanvragen.
Achteraf controle
We vragen u alleen gebruik te maken van de Tozo als u het geld echt nodig heeft. Verstrekt u onvolledige of valse inlichtingen, dan vorderen wij de uitkering terug en wordt daar bovenop een boete opgelegd. Dat kan ook als achteraf bij een extra toets blijkt dat de uitkering ten onrechte is verstrekt.
Als u al de verlengde Tozo 3 heeft aangevraagd dan hoeft u deze keer geen bewijsstukken toe te voegen. We maken gebruik van de stukken die al bij ons bekend zijn.
Is de Tozo 4 uw eerste aanvraag of heeft u langer dan 3 maanden geen gebruik gemaakt van de Tozo? Voeg dan de onderstaande bewijsstukken toe.
Dat kan, op afspraak. Op dit moment helpt de Formulierenbrigade u vooral telefonisch met het invullen van aanvraagformulieren. Als dat niet mogelijk is, kunnen we een afspraak met u maken en u op kantoor verder helpen. Bel voor een afspraak naar 010 246 55 55
Ja, dat kan. U kunt ons bellen om een afspraak te maken. U komt dan vervolgens langs om de map in te leveren. Wij controleren binnen vier werkdagen de map en nemen contact met u op als er nog aanvullende bewijsstukken nodig zijn.
Door het werken kan er wat veranderen. Daarom is het belangrijk dat u ook aan de belastingdienst doorgeeft dat uw inkomsten zijn veranderd. Dat kunt u doen via www.belastingdienst.nl/toeslagen. U vindt hier ook meer informatie over de verschillende toeslagen.
Als u meer gaat verdienen dan uw uitkering, dan stopt de uitkering vanaf uw eerste werkdag. We kijken of u nog recht heeft op een aantal dagen uitkering en we berekenen uw vakantiegeld. Dat betalen we aan u uit.
Als u nog een openstaande rekening of schuld heeft bij Stroomopwaarts, dan verrekenen we dit met het bedrag dat u van ons krijgt.
Als uw inkomen uit werk lager is dan uw bijstandsnorm en u bent 27 jaar of ouder, dan mag u, voor een periode van 6 maanden, 25% van uw inkomsten uit werk houden.
Deze 6 maanden hoeven niet aansluitend te zijn.
Voorbeeld: als u in een maand netto € 100,- verdient met werken, mag u € 25,- houden. U levert maandelijks uw salarisstrook in en Stroomopwaarts berekent de vrijlating.
Deze vrijlating kan niet meer zijn dan:
De wijkteams bereikbaar via:
Telefoon: (010) 4731033 (doordeweeks van 9:00 tot 17:00 uur)
E-mail: info@wijkteamsvlaardingen.nl
Website: www.wijkteamsvlaardingen.nl
Het Werkplein is in het pand aan de George Stephensonweg 43 in Vlaardingen. Plan uw reis met www.9292.nl of via een routeplanner.
Bent u jonger dan 27 jaar dan vraagt u de uitkering in twee stappen aan.
Heeft u een arbeidsbeperking waarmee u niet bij een 'gewone' ondernemer aan de slag kunt? Dan kunt u in aanmerking komen voor beschut werk. Dit is een veilige omgeving in ons Werkleerbedrijf, waar u aan het werk kunt. Het pand en de werkplek zijn of worden voor u aangepast. Als het nodig is, dan regelen wij het vervoer van en naar het werk.
De consulent bepaalt welk traject bij u past. Dat kan één van de onderstaande diensten zijn:
Uw traject kan ook meerdere van bovenstaande diensten zijn.
Bij budgetcoaching krijgt u voor een lange periode een coach. We maken u bewust van geld, kijken naar uw uitgaven en naar uw bestedingsgedrag. Bij budgetadvies krijgt u in een korte periode adviezen om uw schulden zelf op te lossen. Bij budgetcoaching wordt u tijdens een langere periode geholpen. We kijken naar:
Het traject duurt maximaal een jaar en u heeft 12 contacturen per jaar.
Budgetcoaching kost u niets. Er zijn wel voorwaarden waar u zich aan moet houden.
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur betaalt de contributie/het lesgeld voor kinderen en jongeren uit gezinnen waar te weinig geld is voor voetbal, muziekles, theater, zwemmen of een andere sportieve of creatieve les.
Ouders kunnen zelf geen aanvraag doen. Aanvragen voor een bijdrage worden gedaan door een tussenpersoon (intermediair), bijvoorbeeld een leerkracht, buurtsportcoach, sociaal wijkteam of schuldhulpverlener. De lijst met de tussenpersonen vindt u op de website van het Jeugdfonds Sport & Cultuur Zuid Holland.
Als u fraude pleegt dan heeft dat gevolgen. Heeft u teveel uitkering ontvangen dan betaalt u het geld altijd aan ons terug. Vaak krijgt u daarnaast ook nog een boete.
Met het Jongvolwassenenfonds Sport & Cultuur kunt u lid worden van een sportvereniging of culturele instelling. Zo maken we sport of een andere creatieve activiteit als schilderen, theater, muziekles of beeldende kunst voor iedereen toegankelijk.
U komt niet in aanmerking als:
Als u één of meer verplichtingen niet nakomt dan leggen wij een sanctie op. Een sanctie is een tijdelijke verlaging van uw uitkering. In het algemeen verlagen we één maand uw uitkering. Is er sprake van een zeer ernstige situatie? Dan kan de verlaging van uw uitkering maximaal 3 maanden duren.
Er zijn meerdere organisaties die u kunnen helpen. Bekijk de pagina hulporganisaties thuisadministratie
Heeft u een bijstandsuitkering van Stroomopwaarts, dan geeft u alleen aan voor welke kosten u de bijzondere bijstand aanvraagt.
Voor het aanvragen maakt u gebruik van het aanvraagformulier bijzondere bijstand uitkeringsgerechtigden.
Stroomopwaarts beslist binnen 8 weken of u bijzondere bijstand ontvangt en hoe hoog de eenmalige uitkering is.
Met de Collectieve aanvullende verzekering (CAV) breidt u uw zorgverzekering uit met extra vergoedingen voor kosten zoals bijvoorbeeld een bril, eigen bijdragen Wmo en de tandarts.
De verzekeraar geeft hierbij korting en de gemeente betaalt voor een deel de premie voor de inwoners van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam met een laag inkomen. Kinderen tot 18 jaar kunnen zich gratis meeverzekeren.
Zolang u een traject volgt kunt u niet met vakantie. Als u een traject of opleiding volgt, vergroot u de kans op een baan. Dan is het zonde om het traject tijdelijk stop te zetten.
Bent u tussen de 18 en 27 jaar en heeft u geen werk en volgt u geen opleiding? Dan kunt u zich bij Startpunt GO van Stroomopwaarts melden door digitaal een bijstandsuikering aan te vragen.
Zodra u deze melding heeft gedaan, start voor u een zoekperiode van vier weken. In deze vier weken gaat u zelf actief op zoek naar een opleiding of werk.
Startpunt GO nodigt u binnen een week na uw melding, uit voor een gesprek. In dit gesprek krijgt u informatie over de zoekperiode, werken, een opleiding volgen en de bijstandsuitkering. Startpunt GO maakt afspraken met u en geeft u tips wat u kunt doen in de zoekperiode.
Als het na vier weken zoekperiode nog niet gelukt is om werk te vinden dan kunt u de bijstandsaanvraag digitaal heropenen en definitief maken.
U geeft wijzigingen in uw financiële of persoonlijke situatie binnen 2 weken door. Gebruik hier voor het wijzigingsformulier. U print het formulier en vult het in. Het formulier en de bewijsstukken kunt u per post opsturen naar het postadres:
Of afgeven bij een bezoekadres van Stroomopwaarts in uw gemeente.
Het RBZ biedt u ondersteuning met de aanvraag van leningen, aanvullende uitkeringen en bijzondere bijstand. Maar ook met:
Minder of geen vakantiegeld Als er een beslag ligt op uw uitkering of als u een schuld heeft aan Stroomopwaarts, dan wordt het vakantiegeld hiermee verrekend. Dan ontvangt u minder of geen vakantiegeld.
Nadat u een bezwaar heeft ingediend:
Binnen zes weken ontvangt u schriftelijk een antwoord van Stroomopwaarts. Wanneer wij meer tijd nodig hebben om de klacht te onderzoeken, krijgt u hierover een schriftelijk bericht.
Ik heb een vraag over mijn klacht
Heeft u een klacht ingediend en wilt u informatie over bijvoorbeeld de voortgang van de afhandeling? Dan kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier of per telefoon via 010 246 5555
De Formulierenbrigade kan niet helpen bij het invullen van inkomstenbelasting- en/of T-formulieren van de Belastingdienst.
Wel kunt u terecht als u hulp wilt bij het aanvragen dan de huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag.
Om het recht op een uitkering vast te stellen hebben we van u documenten nodig over uw inkomen, schulden, vermogen en eventuele bezittingen.
De meest voorkomende documenten zijn:
Woont uw samen met een partner of een broer of zus? Dan vraagt u samen een bijstandsuitkering aan. U moet dan voor beide personen de documenten toevoegen.
Wanneer wij uw aanvraag voor een bijstandsuitkering hebben ontvangen, gaan wij nakijken of u recht heeft op een uitkering. In de tussentijd wordt u uitgenodigd voor een werkgesprek.
Dit gesprek gaat niet over uw uitkering, maar over werk. Tijdens dit gesprek spreekt u met een werkconsulent. Er wordt gekeken naar:
Na dit gesprek heeft u gelijk een gesprek met werkstroom en/of start u binnen een week met het assessment. Wat is Werkstroom en het assessment? Dat leest u in de vragen hieronder.
Als u geen computer heeft dan kunt u gebruik maken van de computers op het Open Leerwerkcentrum op onze locatie op het Broersvest 110 in Schiedam. Bekijk de openingstijden op de pagina van het Open Leerwerkcentrum.
Een bijstandsuitkering vraagt u digitaal aan via de website van Stroomopwaarts. Hiervoor heeft u een DigiD code nodig.
Let op: ondernemers kunnen een aanvraag Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) doen via het RBZ Rotterdam (gemeente Rotterdam). RBZ hanteert een aangepaste dienstverlening door het coronavirus.
Op internet vindt u verschillende websites met vacatures voor vrijwilligerswerk. Bijvoorbeeld in
De uitkering die u ontving was een netto bedrag. Het bedrag dat op de jaaropgave staat, is de bruto-uitkering en dus niet het bedrag dat u op uw rekening ontving.
Het bruto verzamelinkomen is van belang bij de belastingaangifte. Daarom staan de bruto bedragen vermeld op de jaaropgave. De ingehouden belasting (loonheffing en premie Zorgverzekeringswet) heeft Stroomopwaarts al afgedragen aan de Belastingdienst. Wij zijn wettelijk verplicht deze belastingafdracht te doen, omdat Tozo een uitkering voor levensonderhoud is en daarom niet belastingvrij.
U komt in aanmerking voor de TONK tegemoetkoming als:
Vermogen
Is uw vermogen hoger dan de onderstaande bedragen? Dan wordt het bedrag dat u meer aan vermogen heeft mee genomen in de berekening. Heeft u hogere kosten dan kan er toch een TONK tegemoetkoming verstrekt worden.
In Nederland zijn er ieder jaar weer kinderen die hun verjaardag niet kunnen vieren, omdat er thuis geen geld voor is. Stichting Jarige Job helpt deze kinderen door het geven van een verjaardagsbox t.w.v. €35,-. Hierin zit alles wat nodig is voor een echte verjaardag, thuis én op school! Jaarlijks vieren inmiddels meer dan 80.000 kinderen hun verjaardag met de hulp van Jarige Job!
Vraag een verjaardagsbox aan via de website van Stichting Jarige Job
Als hulp zoekt, informatie of advies wilt of vragen heeft over zorg, welzijn, opvoeden, inkomen of schulden. Dan kan het wijkteam u op weg helpen. Telefoon: 010 754 15 15 E-mail: info@wotschiedam.nl Website: www.wotschiedam.nl
Telefoon: 06 351 177 66 E-mail: ta.schiedam@humanitas.nl Website: https://www.humanitas.nl/programmas/thuisadministratie
De vragen in de tweede enquête gaan over “trajecten en trainingen die Stroomopwaarts geeft en de bereikbaarheid via het telefonisch spreekuur”. De enquête is ingevuld door 256 klanten.
Trajecten en trainingen
De trajecten en trainingen van het Werkleerbedrijf dragen bij aan de persoonlijke ontwikkeling, zoals nieuwe werkgeversvaardigheden, meer zelfvertrouwen en contact met mensen. Hierdoor is de kans op het vinden van werk groter. Belangrijke aandachtspunten zijn:
Telefonisch spreekuur
De klanten die gebruik maken van het telefonisch spreekuur zijn over het algemeen tevreden. De bereikbaarheid en de afhandeling van de terugbelverzoeken blijven een aandachtspunt.
Aanvraag Tozo 4 inkomensondersteuning
Wij streven er naar om uw aanvraag binnen 4 weken na de aanvraagdatum te beoordelen. Er zijn echter heel veel aanvragen en dat lukt niet in alle gevallen. Na een positieve beoordeling krijgt u binnen enkele dagen de inkomensondersteuning . Lukt het ons niet om uw aanvraag binnen 4 weken te beoordelen? Dan kunt u bij financiële nood een voorschot aanvragen. Neem daarover contact met ons op.
Hoe hoog het voorschot is, hangt af van het inkomen en de samenstelling van uw huishouden.
Aanvraag lening bedrijfskapitaal
Wij streven er naar om uw aanvraag binnen 4 weken na de aanvraagdatum te beoordelen. Na een positieve beoordeling krijgt u binnen enkele dagen het krediet.
Mocht u in financiële nood verkeren doordat u nog in afwachting bent van de afhandeling neemt u dan contact met ons op. Telefoonnummer 010 - 246 55 55. We kunnen dan eventueel een voorschot verstrekken.
De Tozo 4 regeling bestaat uit twee delen:
Wanneer het gaat om documenten die met spoed moeten worden ingeleverd, dan kunt u daarvoor een afspraak met ons maken via 010 246 55 55.
Ja, u kunt nog steeds hulp krijgen van de Formulierenbrigade of het Open Leerwerkcentrum. In deze periode werken we alleen op afspraak. Voor het maken van een afspraak belt u naar 010 - 246 55 55.
Ja, de afspraak gaat door. Als er iets verandert, dan wordt u hierover gebeld of u krijgt een brief. Wij hebben onze spreekkamers en andere zitplekken aangepast om de gezondheid van inwoners en onze medewerkers maximaal te beschermen.
Heeft u ziekteverschijnselen? Zeg de afspraak dan af via 010 246 55 55.
Na de vrijlating (25 % van uw inkomsten voor een periode van 6 maanden) volgt er voor u nog een extra regeling voor een periode van 30 maanden. De vrijlating is 12,5 % van uw inkomsten met een maximum van:
Als u gaat werken dan geeft u dat door via het wijzigingsformulier.
Gaat u voldoende verdienen dan stopt uw uitkering. Gaat u parttime werken en minder verdienen dan de uitkering? Dan vult Stroomopwaarts uw inkomen aan. We hebben alles wat u weten moet, als u gaat werken voor u op een rijtje gezet.
Het kan dat u nog recht heeft de verschillende regelingen van uw gemeente en het rijk. Deze regelingen zijn bedoeld voor mensen met een laag inkomen. Dat kan een uitkering maar ook salaris zijn.
Via “Bereken uw recht” kunt u snel zien of u nog recht heeft op de aanvullende financiële regelingen voor uzelf of voor uw kinderen.
Komt u er niet uit of heeft u vragen dan kan de formulierenbrigade u hiermee helpen.
Als u minder verdient dan uw uitkering, dan vult Stroomopwaarts uw salaris aan tot de hoogte van uw uitkering. Om te weten met welk bedrag wij uw salaris moeten aanvullen levert u maandelijks eerst uw salarisstrook in. Zodra wij uw salarisstrook ontvangen, berekenen wij met welk bedrag uw salaris aangevuld moet worden. Binnen 5 werkdagen staat het geld dan op uw rekening.
U kunt het uzelf makkelijker maken door gebruik te maken van Surplus. U ontvangt dan op een vast tijdstip uw salaris en uw uitkering tegelijkertijd. Lees in de volgende vragen wat Surplus is.
U kunt tijdens het telefonisch spreekuur contact opnemen met uw inkomensconsulent.
In Schiedam heten de teams WijkOndersteuningTeams (WOT).
Telefoon: (010) 7541515
E-mail: info@wotschiedam.nl
Website: www.wotschiedam.nl
Er zijn wijkondersteuningsteams in de wijken Centrum-West, Groenoord, Nieuwland, Noordrand, Oost en Zuid.
Het Open Leerwerkcentrum op het Werkplein is van maandag t/m donderdag geopend van 08.30 uur tot 16.00 uur. En op vrijdag van 08.30 uur tot 12.00 uur.
Heeft u (financiële) problemen in uw bedrijf of problemen met uw administratie? Of weet u even niet hoe u verder moet met de bedrijfsvoering?
Dan kan het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) u ondersteunen.
De Wajong-uitkering kunt u aanvragen wanneer:
Wajong vraagt u aan bij het UWV.
Kunt u nu of in de toekomst wel werken? Dan krijgt u geen Wajong. Meld u bij ons, wij helpen u bij het zoeken naar een passende baan.
Team Werkstroom is een samenwerking tussen Stroomopwaarts en Randstad. Samen helpen zij inwoners die klaar zijn om aan het werk te gaan aan een betaalde baan. Het team zoekt actief naar vacatures voor de werkzoekenden.
Bij Werkstroom wordt u binnen drie maanden begeleidt naar werk. Wanneer de kandidaat werk heeft gevonden, blijft Werkstroom gedurende zes maanden in contact met de kandidaat. Zij kunnen de kandidaat advies geven en vragen beantwoorden.
Het is belangrijk dat geld bestemd voor uitkeringen alleen terechtkomt bij inwoners die hier recht op hebben. Vermoedt u dat iemand zich niet aan de regels houdt, dan kunt u dat bij ons melden. Wij voeren dan een onderzoek uit. We mogen u niet informeren over het resultaat van het onderzoek. U kunt kiezen of u als melder anoniem wilt blijven.
Vul het digitale fraudemeldingsformulier in.
Neem contact met ons op via (010) 246 55 55
Stuur uw brief naar: Stroomopwaarts t.a.v. team Handhaving Postbus 205 3140 AE Maassluis
Bent u niet bekend bij stroomopwaarts of zijn uw gegevens zijn ouder dan 1 jaar? Dan vragen we om aan te tonen dat u een laag inkomen heeft en niet teveel vermogen.
Voor het aanvragen maakt u gebruik van het formulier aanvraag bijzondere bijstand geen klant van Stroomopwaarts.
Onderstaande bedragen zijn 130% van de bijstandsnorm van 1 januari 2021
Jongeren die een aanvraag doen voor een bijstandsuitkering krijgen, vanaf het moment van melden, te maken met een zoekperiode van vier weken. In deze zoekperiode gaat u zelf actief op zoek naar een opleiding of werk.
Als u nog recht heeft op studiefinanciering, dan is er meestal geen recht op een uitkering. Dan schrijft u zich in voor 4 verschillende opleidingen, die starten bij het volgende instroommoment. Dit kan februari of september zijn.
Tijdens de zoekperiode solliciteert u wekelijks op tien verschillende vacatures en schrijft u zich in bij minimaal 5 uitzendbureaus.
Als het na vier weken zoekperiode nog niet gelukt is om werk te vinden dan kan u de bijstandsaanvraag digitaal heropenen en definitief maken.
Blijft u in Nederland maar verblijft u wel tijdelijk op een ander adres, dan hoeft u dat niet te melden.
Let op! Ook als u niet thuis bent blijven alle regels van de Participatiewet voor u gelden. Dat betekent dat:
Tip: vraag iemand om u op de hoogte te brengen als u post van Stroomopwaarts ontvangt.
Wanneer u wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, hebben wij de volgende tips voor u:
Voorbereiden
Het gesprek
Succes!
Bent u pensioengerechtigd?
Dan is de bijstand een aanvulling op uw AOW uitkering. Het totaalbedrag dat u ontvangt aan AOW en bijstandsuitkering ziet u in onderstaande tabel.
Maandelijks ontvangt u een uitkeringsspecificatie per post. Hierop staat hoe uw uitkering is berekend. U ziet bijvoorbeeld welke inkomsten zijn verrekend of welke doorbetalingen wij doen. Maar ook hoeveel vakantiegeld er voor u apart wordt gehouden.
Wilt u juridisch advies? Wilt u bijvoorbeeld weten of het zinvol is om bezwaar te maken? Dan kunt u onder meer terecht bij het Juridisch Loket.
Als inwoner van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam kunt u gratis gebruikmaken van de ondersteuning van de Formulierenbrigade.
Meld u aan via het digitale aanmeldformulier voor schuldhulpverlening. Kunt u zich niet digitaal aanmelden? Bel op werkdagen naar 010 - 246 55 55 of stuur een e-mail naar shv@stroomopwaarts.nl.
Na de aanmelding ontvangt u een e-mail met een informatievideo. Wij nodigen u binnen vier weken uit voor een (telefoon)gesprek.
Als u hulp wilt bij het aanvragen van een uitkering dan kunt u langskomen op het Open Leerwerkcentrum op onze locatie aan het Broersvest 110 in Schiedam. Bekijk de openingstijden op de pagina van het Open Leerwerkcentrum.
Lees ook de vraag "Welke documenten voeg ik toe aan de aanvraag?"
Bij Stroomopwaarts volgt u twee weken een assessment. U werkt mee in de praktijk van het Werkleerbedrijf. We kijken naar:
Dit zijn allemaal vragen waar het assessment een antwoord op geeft.
Wat is het doel van het assessment?
Het assessment is bedoeld om met elkaar te beoordelen wat u nodig heeft om zo snel mogelijk aan het werk te gaan. De medewerker van het assessment adviseert u hierin. Tijdens het assessment kijken we ook naar uw cv. Ons Open Leerwerkcentrum biedt ondersteuning bij het schrijven van sollicitatiebrieven, het opstellen van een cv of het zoeken naar vacatures. Bekijk de locaties en openingstijden van de Open Leerwerkcentra.
Let op! Deze regeling geldt alleen voor inwoners van Schiedam.
De voorwaarden voor de vrijwilligerspremie van € 250,- per jaar zijn:
Hiervoor heeft u een getekende overeenkomst nodig van een erkende organisatie, zoals een bibliotheek, sportclub of vereniging. Als u bij meerdere organisaties vrijwilligerswerk doet, dan kunt u de uren bij elkaar optellen.
De vrijwilligerspremie heeft geen gevolgen voor uw uitkering.
U vraagt de vrijwilligerspremie eenvoudig aan met het aanvraagformulier vrijwilligerspremie. Vergeet niet om uw contactpersoon bij de vrijwilligersorganisatie ook te laten tekenen!
U kunt het ingevulde formulier met bewijsstukken (kopie vrijwilligersovereenkomst) opsturen of afgeven.
Per post:
Of inleveren bij de Formulierenbrigade. Bekijk locaties en openingstijden van de Formulierenbrigade.
Terugbetaald in 2020
Op de jaaropgave 2020 staan uitkeringen en terugbetalingen die plaatsvonden in 2020. Wanneer u in 2020 een deel van de uitkering hebt terugbetaald die u in 2020 ontving, is dit als minbedrag verwerkt bij de bruto bedragen. Dit bedrag ziet u niet terug op uw jaaropgave, maar is wel verwerkt.
Terugbetaald in 2021
Wanneer u in 2021 een deel van de uitkering hebt terugbetaald die u in 2020 ontving, ziet u dit niet terug op de jaaropgave van 2020. De terugbetalingen die u in 2021 doet, worden opgenomen op de jaaropgave 2021. Deze jaaropgave ontvangt u in 2022.
Bij de aanvraag vragen we u de onderstaande documenten toe te voegen.
Heeft u een partner? Voeg dan ook de volgende documenten van uw partner toe:
Ja, dat kan. Onze Formulierenbrigade helpt u bij het aanvragen van de kwijtschelding.
Met de Rotterdampas kunt u met uw hele gezin bijvoorbeeld gratis naar de film, het zwembad, de Euromast en krijgt u kortingen bij talloze attractieparken. Voor volwassenen met een laag inkomen kost de Rotterdampas € 5,-. Als u gelijktijdig een pas aanvraagt voor uw kinderen tot 18 jaar, dan is deze voor uw kinderen gratis.
Uit de 495 ingevulde enquêtes blijkt dat de praktische zaken binnen Stroomopwaarts, zoals informatievoorziening, bereikbaarheid, brieven en beschikkingen, over het algemeen goed zijn. Het gemiddelde cijfer van de dienstverlening is een 6,2.
Aandachtspunten zijn deskundigheid, houding en gedrag medewerkers en telefonische bereikbaarheid.
Een 6,2 is een voldoende maar voor ons ook een cijfer dat wij graag willen verbeteren. Daarom zijn wij hard aan de slag gegaan met de aandachtspunten om onze dienstverlening te verbeteren:
Wij blijven ons best doen, zodat u ons de volgende keer een hogere score geeft.
Dat kan. We proberen u telefonisch te helpen of maken een afspraak bij ons op locatie. Bel naar 010 246 55 55
Let op! Er zijn bedrijven actief die ondernemers hulp bieden bij het aanvragen van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Deze hulp is doorgaans niet kosteloos en mogelijk niet zonder financiële gevolgen. U hoeft geen extra kosten te maken; wij helpen u graag bij uw aanvraag. Daarvoor kunt u bellen naar 010 246 55 55.
De regeling Tozo 2, 3 en 4 vult het inkomen uit uw bedrijf of zelfstandig beroep van u (en uw eventuele partner) aan tot het sociaal minimum. De ondersteuning is maximaal:
Deze bedragen zijn inclusief vakantiegeld
Op de pagina schulden leest u meer over hulp bij schulden
Ja, dat kan. Op dit moment helpt de Formulierenbrigade u vooral telefonisch met het regelen van kwijtschelding. Als dat niet mogelijk is, kunnen we een afspraak met u maken en u op kantoor verder helpen. Neem contact op via het telefoonnummer 010 246 55 55.
U kunt alle documenten, zoals bijvoorbeeld een loonstrook of bewijsstukken, uploaden via het contactformulier op onze website. Ook kunt u alle documenten inleveren in de brievenbus naast de voordeur van onze kantoren. Schrijf dan wel duidelijk uw naam en BSN nummer op de documenten.
De post kan in de brievenbus naast de ingang.
Als u vanuit het UWV een medische urenbeperking heeft en u ontvangt een aanvullende bijstandsuitkering dan is de vrijlating 15 % op alle inkomsten uit deeltijdwerk met een maximum van:
Of u een partner heeft, maakt niets uit voor de vrijlatingsregeling.
U ontvangt uw jaaropgave van de uitkering uiterlijk eind februari 2021 op uw huisadres.
Ons team schuldhulpverlening heeft wekelijks spreekuur in de wijkteams van Vlaardingen, Maassluis en Schiedam. Kijk op de website van de gemeente voor de juiste locaties en tijden.
In de banenafspraak hebben het kabinet en werkgevers afgesproken dat ze banen gaan creëren voor mensen met een ziekte of handicap. Als u een Indicatie banenafspraak heeft, neemt het UWV u op in het doelgroepregister. U heeft dan meer kans op werk. Want het is voor werkgevers financieel aantrekkelijk om iemand uit het doelgroepregister in dienst te nemen of te houden. Wanneer u werk heeft gevonden, krijgt u een jobcoach. Dit is een iemand die u en de werkgever de eerste periode helpt.
De hoogte van de boete kan net zo hoog zijn als het bedrag dat u teveel heeft ontvangen. Als u opnieuw in de fout gaat wordt de boete nog hoger, namelijk 150% van het teveel ontvangen bedrag.
Bijvoorbeeld Heeft u voor € 300,-- te veel ontvangen, dan bedraagt de boete ook € 300,--. U moet dan in totaal € 600,-- terugbetalen.
Heeft u niets teveel ontvangen maar heeft u ons niet (op tijd) geïnformeerd, dan is de boete € 150,--. Dat is de minimale boete.
Voor de ontwikkeling van een kind is de peuteropvang belangrijk. Op een peuteropvang leren kinderen van en met elkaar. Dit gebeurt onder professionele begeleiding.
Download het aanvraagformulier inwoner Schiedam – met uitkering Stroomopwaarts.
Download het aanvraagformulier inwoner Schiedam. Vul formulier in en vergeet uw handtekening niet. Stuur het formulier met bewijsstukken op naar:
Vindt u in die vier weken zoekperiode geen werk, dan volgt er opnieuw een gesprek met uw werkconsulent. U neemt voor dit gesprek alle bewijsstukken van de sollicitatiebrieven, bewijs van inschrijving bij opleidingen en uw cv uitgeprint mee.
Direct na het gesprek wordt u op het Werkplein voorgesteld aan de matchmaker van Stroomopwaarts en aan de uitzendbureaus. Zij kunnen u helpen bij het vinden van een baan.
Wanneer u parttime werkt en wisselende inkomsten heeft, kunt u uw loonstrook maandelijks uploaden via het contactformulier op deze website. Stroomopwaarts berekent dan hoe hoog het bedrag is waarmee uw salaris wordt aangevuld. Maximaal vijf werkdagen nadat wij uw loonstrook ontvangen hebben, ontvangt u uw uitkering.
Per jaar mag u maximaal 28 dagen naar het buitenland. Ook de weekenden en feestdagen tellen hierbij mee. U kunt geen dagen meenemen naar het nieuwe jaar. Het is dus niet mogelijk om in december 28 dagen weg te gaan van dit jaar en in januari 28 dagen van het nieuwe jaar.
In een sollicitatiebrief legt u uit waarom u de beste kandidaat bent. U vertelt waarom u past bij deze baan. U kunt schrijven:
Dit schrijft u in maximaal 1 A4. Bij de brief voegt u uw cv toe.
U bouwt een sollicitatiebrief als volgt op:
DigiD staat voor Digitale identiteit. Met uw DigiD kunt u inloggen op websites van de overheid en in de zorg. U vraagt een DigiD aan via de website van DigiD.
Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van een DigiD? De Formulierenbrigade van Stroomopwaarts helpt u graag verder!
Vanaf het moment dat u zich meldt voor schuldhulpverlening, gelden al direct een aantal belangrijke afspraken. De hulpverlening kan alleen doorgaan als u zich hieraan houdt.
Belangrijke afspraken zijn:
U kunt alvast uw papieren (administratie) op orde brengen. Heeft u hulp nodig bij het uitzoeken van uw papieren? Er zijn verschillende organisaties die u kunnen helpen.
Bent u het niet eens met het besluit dat de gemeente over uw bezwaarschrift neemt, dan kunt u bij de rechtbank Rotterdam in beroep gaan. U moet daarvoor wel kosten (griffierecht) betalen. Geeft de rechtbank u gelijk, dan krijgt u deze kosten terug.
Stuur uw beroepschrift en een kopie van het besluit op bezwaar naar:
Rechtbank Rotterdam Sector Bestuursrecht Postbus 50951 3007 BM Rotterdam
Er zijn voorwaarden:
Bij een matchsessie voeren kandidaten gesprekken met team werkstroom (matchmakers). Deze matchmakers zijn op de hoogte van de nieuwste vacatures en staan in contact met bedrijven die op zoek zijn naar medewerkers. Zij kijken of er voor u een passende baan is en wat uw volgende stap is. Dat kan zijn:
De Tozo uitkering is een bijstandsuitkering die u samen ontvangt met uw partner als u een gezamenlijke huishouding voert (art 11 Participatiewet). De uitkering wordt daarom verdeeld over twee personen en vormt voor beiden inkomen voor de inkomstenbelasting. Daarom krijgen beide partners voor de helft van de verstrekte uitkering een jaaropgave. Het is wettelijk niet toegestaan om één jaaropgave te versturen.
Wij streven er naar om uw aanvraag binnen 4 weken na de aanvraagdatum te beoordelen. Er zijn echter heel veel aanvragen en dat lukt niet in alle gevallen. Na een positieve beoordeling krijgt u binnen enkele dagen de TONK tegemoetkoming.
De alimentatie die u ontvangt wordt bij uw inkomen opgeteld. Dat geldt voor de partneralimentatie én ook voor de kinderalimentatie. Dat wij betekent dat wij uw huidige inkomen aanvullen tot de voor u geldende bijstandsnorm.
U kunt alle documenten, zoals bijvoorbeeld een loonstrook of bewijsstukken, uploaden via het contactformulier op onze website. Als dat u niet lukt, dan neemt u telefonisch contact op met uw consulent om samen een passende oplossing te bedenken. U kunt ons bereiken via 010 246 55 55
Dat kan, in verband met de maatregelen werken wij alleen op afspraak. Neem contact met ons op via 010 246 55 55.
U kunt met een afspraak bij ons terecht voor:
Het UWV stuurt uw indicatie aan ons door. Als wij deze hebben ontvangen én als er ruimte is in ons Werkleerbedrijf, wordt u uitgenodigd om kennis te maken. Na het gesprek kunt u bij ons aan het werk. U werkt maximaal 36 uur per week.
U gaat bij ons aan het werk, maar u gaat de eerste periode in dienst van het Werkgeversinstituut (WGI). U werkt via detachering bij ons. Een dienstverband bij Stroomopwaarts voor onbepaalde tijd behoort tot de mogelijkheden.
Als u een boete krijgt opgelegd en u bent het hier niet mee eens, dan kunt u een bezwaar indienen.
Het uiteindelijk te lenen bedrag en de looptijd van de lening hangt af van uw persoonlijke en financiële omstandigheden en wordt door de Kredietbank Rotterdam bepaald.
Onderstaande bedragen zijn 120% van de bijstandsnorm van 1 januari 2021
120% bijstandsnorm
Leefvormmaximaal maandinkomen zonder vakantiegeldmaximaal maandinkomen met vakantiegeldU bent alleenstaande van 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 1.226,-€ 1.290,53U bent alleenstaande ouder van 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 1.226,-€ 1.290,53U bent gehuwd of samenwonend van 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 1.751,42€ 1.843,61U bent alleenstaand en gepensioneerd€ 1.363,40€ 1.435,16U bent gehuwd of samenwonend en gepensioneerd€ 1.847,64€ 1.944,89
Een startkwalificatie is een havo- of vwo-diploma of een diploma van een opleiding op minimaal niveau 2 van het mbo.
Gaat u voor korte of langere tijd naar het buitenland? Dan vraagt u minimaal drie weken van tevoren toestemming om weg te gaan. Dit doet u via het aanvraagformulier Verblijf in het buitenland.
Als u in het buitenland bent geweest dan moet u zich terugmelden. Hiervoor komt u op de eerste werkdag langs bij de formulierenbrigade. U kunt hiervoor terecht tijdens de openingstijden van de formulierenbrigade in uw eigen gemeente.
Bent u samen met uw partner naar het buitenland geweest? Dan komt u samen naar de formulierenbrigade om zich weer terug te melden.
Woont u samen met een partner of iemand anders waarmee u een huishouding voert? Dan vraagt u samen een bijstandsuitkering aan en levert u beide de gevraagde documenten in.
De complete lijst met de gevraagde bewijsstukken komt u tegen als u een digitale aanvraag doet.
Uw cv laat zien wie u bent, wat voor werk u heeft gedaan en welke opleiding(en) u heeft gevolgd. Bekijk een voorbeeld van een cv. U bouwt deze als volgt op:
Het kan gebeuren dat u ineens voor extra kosten komt te staan. Kosten die ontstaan door een bijzondere situatie en waar u niet onderuit kunt. Bijvoorbeeld uw eigen bijdrage voor een advocaat of een opleiding die noodzakelijk is om uw werk te kunnen doen. Voor kosten die nergens anders vergoed worden, kunt u bijzondere bijstand aanvragen. Dit kan voordat de kosten gemaakt zijn. De bijzondere bijstand kan bestaan uit een gift of renteloze lening. U krijgt de kosten niet altijd volledig vergoed. Stroomopwaarts bepaalt dit aan de hand van uw persoonlijke situatie. Op deze website kunt u bijzondere bijstand aanvragen.
Hoe meer personen van 21 jaar of ouder er bij u in huis wonen, hoe lager uw uitkering. Dit omdat u samen de woonkosten kunt delen.
Dit zijn de bedragen van 1 januari 2021
Beslist de gemeente niet op tijd over uw bezwaarschrift? Dan laat u eerst schriftelijk weten dat de beslistermijn is verstreken en vraagt u de gemeente om een beslissing over uw bezwaarschrift. Zo stelt u de gemeente schriftelijk in gebreke. De gemeente heeft dan 2 weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Gebeurt dat niet, dan gaat de dwangsom automatisch lopen.
Vanwege het coronavirus kunt u alleen met een afspraak bij ons langskomen. Om een afspraak te maken belt u met 010 593 15 85
Koningshoek 93.050 in Maassluis
Controle van de map van Schuldhulpverlening
Wanneer u uw blauwe schuldenmap van Schuldhulpverlening wilt laten controleren, dan moet u altijd een afspraak maken. Bel hiervoor met de formulierenbrigade 010 593 15 85
Het Werkleertraject is een werkervaringsplek binnen Stroomopwaarts of bij een ondernemer. Het traject is bedoeld om u werkvaardigheden (verder) te ontwikkelen. Hiermee vergroot u de kans op het vinden van een betaald werk.
Soms volgt u op advies van uw werkconsulent een vakopleiding. Bijvoorbeeld een cursus heftruckchauffeur, een VCA-cursus (veiligheid) of een cursus sociale hygiëne (schoonmaker).
Het traject duurt drie tot zes maanden. Vindt u eerder betaald werk? Dan stopt het Werkleertraject. Lukt het niet om binnen zes maanden werk te vinden? Dan gaat u een vervolgtraject in.
Uw werkconsulent bepaalt uw werkuren. Dit is maximaal twintig uur per week.
Uw partner ontvangt ook een jaaropgave over de helft van het totaal uitgekeerde bedrag. Het verschil heeft te maken met de heffingskorting. Uw partner kan bijvoorbeeld salaris uit loondienst hebben ontvangen. Over dat salaris wordt heffingskorting berekend. Dan kan het zijn dat er over het uitkeringsdeel van de Tozo meer loonbelasting wordt afgedragen. Het kan ook komen door een wijziging in de woonsituatie, bijvoorbeeld wanneer u een deel van de periode samenwonend bent geweest.
Nee, de TONK is een gift, u hoeft hem niet terug te betalen. Het is een tegemoetkoming en vergoedt niet alle kosten.
U kunt eenmalig een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van max. € 10.157,- . Heeft u in Tozo 1, 2 of 3 een bedrag aangevraagd dat lager is dan het maximum bedrag? Dan kunt u een aanvullende lening aanvragen dat de lening aanvult tot het maximale bedrag van € 10.157,- .
Terugbetalen
Dit bedrag betaalt u terug tegen een rente van 2%. De maximale looptijd van een lening is drie jaar. Tot 1 juli 2021 hoeft er nog niet te worden afgelost.
Het is niet mogelijk om een ontvangstbevestiging te krijgen voor wat u inlevert in de brievenbus. U kunt de volgende werkdag telefonisch contact met ons opnemen om te controleren of het document door de juiste medewerker is ontvangen. Telefoonnummer: 010 246 55 55.
Ja, het is voor uzelf belangrijk dat u uw best blijft doen om werk te vinden. We begrijpen dat het nu lastig is om te solliciteren. Houd online of telefonisch contact met werkgevers die u misschien aan werk kunnen helpen. Wilt u tips over het solliciteren? Dan kunt u bellen naar 010 246 55 55.
Het Werkplein is dé locatie waar alles rondom het starten met werken samenkomt. Hier heeft u uw werkgesprekken, vindt u de nieuwste vacatures, solliciteert u direct achter een computer en kunt u met uitzendbureaus en werkgevers spreken. Lees meer over het Werklein.
U wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Na dit gesprek weet u:
Gaat u binnen ons Werkleerbedrijf werken? Dan krijgt u een tijdelijk contract via het Werkgeversinstituut (WGI). U werkt via detachering bij Stroomopwaarts. En u werkt maximaal 28 uur per week.
Er zijn verschillende landelijke en gemeentelijke financiële regelingen. Kijk bij Extra's bij een laag inkomen wat u kunt aanvragen.
Voor inwoners van Vlaardingen en Schiedam is er de regeling 'vergoeding ouderbijdrage 2 dagdelen peuteropvang'. Voor de ontwikkeling van een kind is de peuteropvang belangrijk. Op een peuteropvang leren kinderen van en met elkaar. Dit gebeurt onder professionele begeleiding.
Download het aanvraagformulier:
Heeft u geen bijstandsuitkering? Dan vragen we ook naar uw inkomen en vermogen. Download dan het aanvraagformulier
De gemeente Maassluis biedt deze regeling niet aan voor haar inwoners.
Via de Formulierenbrigade van Stroomopwaarts kunt u de aanvraag voor een sociale lening van de kredietbank Rotterdam indienen.
Neemt u voor de aanvraag de volgende documenten mee:
De formulierenbrigade bekijkt of u in aanmerking komt om een sociale lening aan te vragen en helpt u bij het aanvragen. De Kredietbank Rotterdam beoordeelt of u de sociale lening ook echt krijgt.
U heeft te maken met de kostendelersnorm als u bijvoorbeeld als gezin met twee ouders en (niet studerende) inwonende kind(eren) van 21 jaar of ouder woont. Of er woont een (groot)ouder bij u in of andere niet studerende medebewoners van 21 jaar of ouder.
Lees meer op de pagina kostendelersnorm
Als meerdere personen in uw huishouden een eigen inkomen hebben, dan kunnen de kosten gedeeld worden. De hoogte van uw uitkering berekenen we hierop.
Met een diploma op zak maakt u meer kans op een baan. U heeft in ieder geval zeker een startkwalificatie nodig. In de omgeving van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam vindt u allerlei scholen. Van voortgezet onderwijs tot beroepsopleidingen. Die kunnen u adviseren over de verschillende mogelijkheden.
Kijk bijvoorbeeld eens op de websites van Zadkine, Albeda College, Lentiz en ROC Mondriaan. Of kijk op studielink.nl voor een overzicht van hbo-instellingen en universiteiten. Op de websites van de scholen staat hoe u zich kunt aanmelden.
Als u niet langer dan 28 dagen weg bent dan ontvangt u uw uitkering op de normale manier.
Blijft u langer dan 28 dagen in het buitenland?
Uw route naar werk is anders. Lees meer op de pagina ik ben jonger dan 27.
De gemeente kan een bezwaarschrift alleen behandelen als het op tijd ontvangen is. Gerekend vanaf de datum dat het besluit aan u verzonden is, heeft u zes weken de tijd om bezwaar te maken. Bent u te laat? Dan kan uw bezwaarschrift alleen behandeld worden als er sprake was van redenen die zo zwaarwegend zijn dat van u niet gevraagd kon worden om eerder bezwaar te maken.
Op deze locatie werken wij alleen op afspraak. Bel voor een afspraak naar 010 246 54 78. Westnieuwland 6 in Vlaardingen
Op deze locatie werken wij alleen op afspraak. Bel voor een afspraak naar 010 246 54 78. Ingang: rechts van de hoofdingang aan de parkeerplaats.
Wanneer u uw blauwe schuldenmap van Schuldhulpverlening wilt laten controleren, dan moet u altijd een afspraak maken. Bel hiervoor met de formulierenbrigade 010 246 54 78
Heeft u hulp nodig bij het zoeken naar de juiste documenten voor de map? Er zijn verschillende organisaties die u kunnen helpen bij het ordenen van uw administratie.
Ja, het is mogelijk dat u ook recht heeft op de TONK tegemoetkoming. U moet deze wel zelf aanvragen. Doordat de TONK tegemoetkoming zo snel is ingevoerd is het helaas niet mogelijk om uw gegevens van de Tozo aanvragen te koppelen. U moet dus uw gegevens opnieuw aanleveren.
Als u een terugvorderingsbesluit ontvangt, leest u hierin de reden van terugvordering. Telefonisch kunt u geen bezwaar maken. Bij vragen over het terugvorderingsbesluit neemt u contact op met de medewerker terugvordering. Als u het bedrag niet in één keer terug kunt betalen dan kunt u vragen om een aflosregeling bij de medewerker Invordering of om uitstel van betaling. Bij uitstel van betaling dient u schriftelijk en gemotiveerd (met bewijsstukken) een verzoek te doen tot uitstel van betaling.
U ontvangt een aanmaning als u het teruggevorderde bedrag niet binnen 30 dagen heeft voldaan en geen contact heeft opgenomen met Stroomopwaarts. In de aanmaning staat dat u binnen 14 dagen het gevorderde bedrag dient te betalen. Lukt dat niet, dan verzoeken wij u om telefonisch contact op te nemen om een aflosregeling te treffen.
Als u inkomsten heeft, die u niet eerder aan ons heeft gemeld, dan moet u deze, binnen 14 dagen na ontvangst, aan ons doorgeven. U kunt dat doen via het wijzigingsformulier Tozo. U heeft hiervoor wel uw DigD nodig.
Wij verrekenen dan uw inkomsten direct of in de eerstvolgende maand(en) met de Tozo uitkering. Heeft u nog te weinig inkomen dan vullen wij het inkomen aan tot het sociaal minimum.
Neem zo spoedig als mogelijk contact op met uw energie- of waterleverancier. Heeft u al langere tijd problemen met deze rekeningen betalen? Neem dan zo spoedig mogelijk contact met ons op 010 246 55 55. Heeft u al schuldhulpverlening van ons? Neem dan contact op met uw consulent.
Kunt u door een ziekte of handicap alleen met hulp werken? Of kunt u helemaal niet werken? Dan valt u onder de Participatiewet. Wij gaan op zoek naar werk dat bij u past.
Allereerst is het belangrijk dat u een beoordeling arbeidsvermogen laat doen door het UWV. Het UWV bekijkt of u Wajong, een Indicatie banenafspraak of een positief Advies indicatie beschut werk krijgt.
Heeft u geen recht op een uitkering en wilt u graag werken? Bij het Open Leerwerkcentrum kunt u hulp krijgen bij het schrijven van sollicitatiebrieven, het opstellen van een cv of het zoeken naar vacatures. Lees meer over het Open Leerwerkcentrum.
Elke dinsdag is er een matchsessie op onze locatie aan de George Stephensonweg. Ook als u geen bijstandsuitkering heeft, kunt u langskomen. Neem een recent cv mee.
Gaat u naar het buitenland voor bijvoorbeeld een feest of uitvaart? Dan bent u verplicht dit ook te melden. Bent u dit jaar al 28 dagen in het buitenland geweest voor vakantie dan kunt u niet extra meer weg.
Gaat u een opleiding volgen aan het mbo, hbo of de universiteit? Dan kunt u zelf studiefinanciering aanvragen. Op deze website van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) leest u meer over de voorwaarden. Komt u er zelf niet uit? Dan helpt de Formulierenbrigade.
Bent u tussen de 56 jaar en de AOW-leeftijd en ontvangt u een uitkering uit de Participatiewet, IOAW of IOAZ? Dan kan het voor uw werkgever extra voordelig zijn om u aan te nemen. U kunt dan binnen drie maanden nadat u bent aangenomen een doelgroepverklaring loonkostenvoordeel LKV aanvragen bij uw gemeente. Dit doet u door het formulier aanvraag doelgroepverklaring door werknemer te downloaden, in te vullen en op te sturen. Hiermee kan uw toekomstige werkgever in aanmerking komen voor loonkostenvoordeel (LKV). Het is slim dit al bij uw sollicitatie aan te kaarten. Uw werkgever heeft dan een extra reden om voor u te kiezen.
Heeft u een bezwaarschrift ingediend en wilt u informatie over bijvoorbeeld de voortgang van de afhandeling? Dan kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier of per telefoon via 010 246 5555
Broersvest 110 in Schiedam
Vanwege het coronavirus kunt u alleen met een afspraak bij ons langskomen. Om een afspraak te maken belt u met 010 219 27 00.
Wanneer u uw blauwe schuldenmap van Schuldhulpverlening wilt laten controleren, dan moet u altijd een afspraak maken. Bel hiervoor met de formulierenbrigade 010 219 27 00
Dr. Willem Dreesplein 2 in Schiedam
Vanwege het coronavirus zijn hier geen spreekuren.
Van Beethovenplein 162 in Schiedam
Sint Liduinastraat 58A
Stockholm 8
Nee, de TONK hoeft u niet op te geven bij de belastingaangifte. Het is een gift volgens de bijzondere bijstand.
Als u na de aanmaning geen betalings- of aflosregeling heeft getroffen, dan ontvangt u een dwangbevel. Dit geeft ons het recht om beslag te leggen op uw inkomsten. Bij bepaalde situaties kunnen wij de vordering uit handen geven aan de deurwaarder. Bij de deurwaarder komen er extra kosten bij zoals rente en beslagkosten.
Heeft u helemaal geen geld meer? Dan komt u misschien in aanmerking voor de regeling Broodnood. Dit zijn daarvoor de voorwaarden:
Wilt u broodnood aanvragen? Bel dan 010 246 55 55 (08.00 - 16.30 uur)
Bijstand is het vangnet van de sociale zekerheid in Nederland. Stroomopwaarts regelt dit voor de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam.
Als u geen of een te laag inkomen heeft om van te leven, kunt u een aanvraag doen voor een bijstandsuitkering. Dit is een uitkering waarmee noodzakelijke kosten betaald. Noodzakelijke kosten zijn eten en drinken, de huur, gas, water en licht en de ziektenkostenverzekering. Lees hierover meer op de pagina bijstand.
Is het na vier weken nog niet gelukt om zelf werk of een geschikte opleiding te vinden? Dan kunt u de aanvraag van de bijstandsuitkering definitief maken. Startpunt GO nodigt u dan nogmaals uit en gaat samen met u aan de slag om een traject uit te zetten met het doel om zo snel mogelijk werk te vinden.
Als u een bijstandsuitkering, bijzondere bijstand of een minimaregeling aanvraagt dan doen we onderzoek naar uw vermogen en het vermogen van uw partner. We kijken hoeveel spaargeld u heeft staan op uw spaarrekening maar ook op uw betaalrekening. Verder tellen ook de waarde van uw auto, boot of caravan en de afkoopwaarde van verzekeringen mee. Ook houden we rekening met de waarde van een koopwoning. Hiervoor gelden andere regels.
Betaalt u schulden af? Dan mag u deze schulden van uw eigen vermogen aftrekken.
Het hangt af van uw leefsituatie hoeveel vermogen u mag hebben. De hoogte jaarlijks in januari opnieuw vastgesteld door de overheid.
Vrij te laten vermogen per 1 januari 2021
Als u werkt en een salaris ontvangt dan zijn dat inkomsten. Inkomsten kunt u ook hebben omdat u een andere uitkering of (kinder)alimentatie van u of uw partner ontvangt.
Maar ook als u of uw familie en vrienden geld stort op uw rekening dan zien wij dat als inkomsten. U kunt dit geld gebruiken voor het betalen van uw vaste lasten en boodschappen.
Heeft u andere inkomsten? Geef ze dan elke maand aan ons door. U kunt hiervoor het contactformulier op deze website gebruiken.
Stroomopwaarts berekent dan hoe hoog het bedrag is waarmee uw inkomen wordt aangevuld.
Bij de informatiebijeenkomst ontvangt u een map. Dit noemen wij de blauwe map. Na de bijeenkomst:
Als u uw aanvraag heeft ingediend, krijgt u op uw scherm de melding dat uw aanvraag succesvol is verzonden. Dit is uw ontvangstbevestiging. U krijgt geen e-mail.
Controleren?
Als u inlogt op DigiD kunt u de status van uw aanvraag bekijken. Er zijn drie statussen:
Stichting Leergeld biedt nu ook kinderen uit het basisonderwijs en uit gezinnen met een laag inkomen een laptop over computer. U kunt via de school een aanvraag indienen. Stichting Leergeld levert de laptops aan basisscholen en deze verspreiden ze onder kinderen die thuis niet over een laptop beschikken. Meer info staat op www.elkkinddoetmee.nl
U wilt weer zelf in uw inkomen voorzien en aan de slag gaan. Wanneer u jonge kinderen (tot 13 jaar) heeft, is het belangrijk hen al voordat u werk vindt in te schrijven voor kinderopvang.
Als er niemand thuis is om voor de kinderen te zorgen, regelt u zelf bijtijds de opvang. Vanaf het moment dat u zwanger bent, kunt u uw kind al inschrijven.
Op de website kinderopvang.org typt u uw woonplaats in. U ziet meteen de opvang bij u in de buurt. Houd er rekening mee dat u alleen een vergoeding via de belastingdienst ontvangt als de kinderopvangorganisatie geregistreerd is bij het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Als u vanwege een beperking geen betaald werk kunt doen dan gaan we met u in gesprek en gaan we samen met u op zoek naar de mogelijkheden.
Zodra de digitale aanvraag van de bijstandsuitkering bij ons binnen is starten er twee trajecten.
Wij starten een onderzoek om te bepalen of u recht heeft op een uitkering. Als alle ingeleverde documenten compleet zijn dan kunnen wij de aanvraag beoordelen. Als iets niet duidelijk is of wij missen nog bewijsstukken, dan nemen wij contact met u op of we sturen een brief om meer informatie. Als u geen of onvoldoende bewijsstukken inlevert dan stoppen wij de aanvraag.
U komt binnen vijf werkdagen op gesprek bij een werkconsulent voor een eerste kennismaking. Dit gesprek noemen wij een werkgesprek. In dit werkgesprek bespreken we uw mogelijkheden op het vinden van werk. Na het werkgesprek volgt u twee weken het assessment.
Wij melden u aan bij werk.nl van het UWV.
Als de schuldregeling voorbij is, blijft het belangrijk uw financiën gezond te houden. Daarom is er in het eerste jaar nog contact met de medewerkers van Schuldhulpverlening. Samen bespreekt u of uw inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn. Zo nodig kan er opnieuw hulp geboden worden. Als uw financiële problemen zijn opgelost, wordt het nazorgtraject Schuldhulpverlening formeel afgesloten.
Het doel van Stroomopwaarts is om inwoners uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam te ondersteunen, zodat zij zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Dat doen wij vanuit wetten en regels. Vanuit deze wetten en regels maken wij beleid. Hierin staat wat wij doen.
In de samenvatting van de beleidsregels over re-integratie staat in het kort wat wij doen, wat van u verwacht wordt en welke middelen we kunnen inzetten op uw weg naar werk.
Heeft u op jonge leeftijd een ziekte of handicap gekregen, en kunt u daardoor nu en in de toekomst niet meer werken? Als u voldoet aan de voorwaarden van Wajong 2015, dan kunt u van het UWV een Wajong-uitkering krijgen.
Wanneer uw aanvraag compleet met alle gevraagde documenten bij ons binnen is dan hoort u uiterlijk binnen acht weken of u voor een bijstandsuitkering in aanmerking komt.
Als uw aanvraag compleet is dan kunnen wij deze vaak sneller afhandelen. Als de aanvraag niet compleet is dan kan het langer duren.
Als u geen of onvoldoende bewijsstukken inlevert en u reageert niet op onze berichten, dan stoppen wij de aanvraag.
tekst shv
De hoogte van de uitkering hangt af van uw situatie en van het inkomen van u en uw partner. Er wordt rekening gehouden met uw leeftijd, de woonsituatie, met wie u woont en andere inkomsten.
Lees meer over de hoogte van de bijstandsuitkering.
U heeft recht op een gehuwdenuitkering als u met uw partner in dezelfde woning verblijft en zorg draagt voor elkaar. Ook als u samenwoont, maar niet getrouwd bent, kunt u hier recht op hebben.
Daarnaast kunt u ook recht hebben op een gehuwdenuitkering als u met iemand een gezamenlijke huishouding voert. Dat betekent dat u met een ander in dezelfde woning woont en voor elkaar zorgt. Zo kunt u bijvoorbeeld een gezamenlijke huishouding voeren met uw broer, zus, grootmoeder, neef of een vriend of vriendin.
Je rijbewijs halen, een nieuwe laptop of spelcomputer kopen, op vakantie gaan of festivals bezoeken ... het kost allemaal veel geld. Misschien ben je het overzicht in je geldzaken even kwijt? Of heb je zorgen over geld?
Op de website van moneyfit helpen ze je graag om op een fitte manier met je geld om te gaan. Je vindt er tips over geld verdienen, geld besparen, maar ook over regelingen waar je recht op hebt, studeren, wonen of werken! Je kunt er vragen om een MoneyFitMaatje of je vragen stellen via chat of whatsapp.
Zolang de uitkering nog niet is toegekend, dan krijgt u vier weken na uw aanvraag voor een bijstandsuitkering een voorschot. U hoeft dit voorschot niet aan te vragen. Wij maken dit aan u over.
Zit u in geldnood? Kunt u bijvoorbeeld geen boodschappen meer doen? Geef dit door bij de aanvraag. Wij kijken dan of u eerder een voorschot krijgt.
U krijgt geen voorschot als u Stroomopwaarts, niet alle gegevens of de gegevens niet op tijd aanlevert.
Voordat u een bijstandsuitkering aanvraagt is het belangrijk dat u ingeschreven staat bij het UWV als werkzoekende.
Staat u nog niet ingeschreven dan kunt u dat doen op de website www.werk.nl.
Iedere verandering die gevolgen kan hebben voor de hoogte van uw uitkering, geeft u door aan Stroomopwaarts. Vergeet dat niet want als wij daardoor teveel uitkering betalen dan kunt u daar een boete voor krijgen.
Enkele voorbeelden van een veranderde situatie zijn:
Als u inlichtingen en veranderingen niet of niet op tijd doorgeeft, dan kan het zijn dat u teveel of onterecht uitkering ontvangt. Dit geld moet u terug betalen.
Maar de wet ziet dit als fraude, u kunt er daarom ook een boete voor krijgen. Het is dus heel belangrijk om alle veranderingen door te geven.
Als u het niet eens bent met het besluit dat genomen is over de aanvraag van uw uitkering, dan kunt u in bezwaar gaan.
U moet het bezwaar binnen 6 weken, nadat u de brief, met daarin het besluit heeft ontvangen, indienen bij het college van B&W van uw gemeente. Hoe u dit kunt doen leest u op de pagina ik wil bezwaar maken.
Dreigt u uit huis gezet te worden? Of worden gas, licht en energie afgesloten? Neem dan snel contact met ons op. U belt op werkdagen naar 010 - 246 55 55. Lees hierover meer op ik word uit huis gezet/afgesloten van elektriciteit/water
Dreigt u uit huis gezet te worden? Of worden gas, licht en energie afgesloten? Neem dan snel contact met ons op. U belt op werkdagen naar 010 - 246 55 55. Lees hierover meer op de pagina ik word uit huis gezet of afgesloten van elektriciteit/water
Na toestemming van Stroomopwaarts werkt de medewerker maximaal één maand met behoud van zijn uitkering. U hoeft dan geen loon te betalen. Deze periode is net zo lang als de maximale proeftijd aan het begin van een dienstverband. Vaak is dit genoeg om te bekijken of de medewerker geschikt is.
U kunt loonkostensubsidie aanvragen voor een medewerker die:
U ontvangt op tijd een reminder van uw accountmanager.
Bekijk hiervoor de pagina keurmerkhouders.
Het keurmerk 'partner in sociaal ondernemen' heeft een geldigheid van 2 jaar.
Heeft u een vacature die interessant kan zijn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Neem dan contact op met uw accountmanager of het Werkgeversservicepunt van Stroomopwaarts. Heeft u geen vacature maar wel bepaalde werkzaamheden die geschikt kunnen zijn, dan bekijken wij samen met u hoe we hier een passende werkplek van kunnen maken.
Contactgegevens: 010 -246 55 00 of wsp@stroomopwaarts.nl
Ja, als u inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt kunt helpen aan een mooie baan, verwelkomen u graag als deelnemer aan het Sociaal Werkpact MVS. Neem om de verdere mogelijkheden te onderzoeken contact op met het Werkgeversservicepunt: 010 -246 55 00 of wsp@stroomopwaarts.nl
Heeft u interesse in detachering via Stroomopwaarts? Dan maakt u een afspraak met het Werkgeversservicepunt van Stroomopwaarts. De accountmanager van Stroomopwaarts komt bij u langs in het bedrijf om de vacature en benodigde competenties door te spreken. Stroomopwaarts zoekt een geschikte kandidaat voor u uit het bestand met mensen uit de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) of met een doelgroepenindicatie. Een medewerker van Stroomopwaarts komt met de voorgestelde kandidaat bij u langs voor een kennismaking. Is er een match dan worden er afspraken gemaakt.
De proefplaatsing is bedoeld voor mensen die onder de Participatiewet vallen en mensen die moeilijk werk vinden en in het bezit zijn van een:
Het eerste halfjaar is de loonkostensubsidie vijftig procent van het wettelijk minimumloon. Na de loonwaardemeting is deze zeventig procent van het verschil tussen de feitelijke loonwaarde en het wettelijk minimumloon.
Op 1 april 2015 is de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten ingegaan. Heeft u 25 of meer medewerkers in dienst? Dan bent u verplicht om een bepaald percentage mensen met een ziekte of handicap in dienst te nemen of in te lenen. Dit is het quotum arbeidsbeperkten. Voldoet u hier niet aan? Dan kan het zijn dat u een quotumheffing van € 5.000 per niet-ingevulde arbeidsplaats per jaar moet betalen. Kijk voor meer informatie op de website van het UWV.
Het Werkgeversservicepunt (WSP) Stroomopwaarts ondersteunt bedrijven in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam door onder meer:
Als wij u zelf niet kunnen helpen, koppelen we u aan iemand binnen ons brede netwerk.
Wij werken met mensen die een uitkering krijgen via de Participatiewet en mensen met een WSW-indicatie (Wet sociale werkvoorziening). Dit zijn ook mensen met een arbeidshandicap.
De QuickScan is een snelle, gedegen bedrijfsanalyse. Hiermee onderzoeken we hoe u binnen uw bedrijf werk kunt creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak kan er met een paar kleine, eenvoudige aanpassingen al veel bereikt worden.
Ook voor ZZP-ers is het interessant om aan te sluiten bij het Sociaal Werkpact MVS. Want ook het uitbesteden van werk aan het Werkleerbedrijf van Stroomopwaarts helpt mee om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkgelegenheid te bieden. Voorbeelden van werk of productieprocessen die uitgevoerd kunnen worden door medewerkers van het Werkleerbedrijf staat op de pagina werk uitbesteden.
De medewerker blijft in dienst van Stroomopwaarts en werkt onder de cao Sociale Werkvoorziening of onder de Participatiewet (Nieuw Arbeidsbeperkten). U ontvangt een overeenkomst waarin alle voorwaarden staan omschreven. Heeft u nog uw twijfels? Dan is er een proefplaatsing mogelijk. Bent u heel tevreden en wilt u de medewerker in dienst nemen? Ook dat is mogelijk!
De jobcoach van Stroomopwaarts introduceert de medewerker op de nieuwe werkplek. Zolang de medewerker bij u werkt, is de jobcoach het vaste aanspreekpunt voor de medewerker en zijn leidinggevende. De jobcoach komt regelmatig langs, houdt een oogje in het zeil en instrueert de leidinggevende over de begeleiding van de medewerker.
Als werkgever betaalt u het wettelijk minimumloon of cao-loon uit aan de medewerker. De loonkostensubsidie die u ontvangt, compenseert de verminderde productiviteit. Daardoor betaalt u uiteindelijk dus alleen voor de werkelijke arbeidsproductiviteit. De vergoeding voor werkgeverslasten bij loonkostensubsidie is per 1 januari 2018 vastgesteld op 23,5 procent.
Het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts ondersteunt bedrijven in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam bij het nakomen van de Banenafspraak. In 2013 sloten werkgevers en de overheid een Sociaal Akkoord. Ze spraken af dat beide partijen in de periode tot 2026 in totaal 125.000 extra banen zullen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De werkgevers nemen hiervan 100.000 banen voor hun rekening. Stroomopwaarts ondersteunt u bij het invullen van deze banen door:
Stroomopwaarts rekent geen bemiddelingskosten.
Samen met u of een van uw medewerkers, loopt de accountmanager van WSP Stroomopwaarts door uw bedrijf. We kijken naar het hele bedrijfsproces en zoeken naar mogelijkheden om sociaal te ondernemen. Na afloop zet de accountmanager alle onderzoeksresultaten voor u op een rij. Misschien is het bijvoorbeeld mogelijk een nieuwe functie te creëren door de eenvoudige, repeterende werkzaamheden uit verschillende functies samen te voegen? Hierdoor hebben uw medewerkers meer tijd voor hun kerntaken. En u kunt iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpen.
Bekijk hiervoor de pagina voordelen.
Voor een proefplaatsing gelden de volgende voorwaarden:
Als werkgever vraagt u loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar uw medewerker staat ingeschreven.
Voor het uitbrengen van een offerte neemt u contact op met het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts.
Bel naar 010 - 246 5500 of stuur een e-mail naar wsp@stroomopwaarts.nl.
U neemt contact op met het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts voor een kennismakingsgesprek met een van onze accountmanagers. De accountmanager komt persoonlijk bij u langs om al uw vragen te beantwoorden. U krijgt uitleg over de QuickScan en kan hier direct een afspraak voor maken.
Naast individuele detachering is er ook de mogelijkheid tot groeps- of flexdetachering:
Bij aanpassing van de werkplek kunt u van het UWV een vergoeding krijgen van de werkelijk gemaakte (meer)kosten.
De QuickScan kost u geen geld. Wel vraagt deze om een investering in tijd en energie.
De leidinggevende stuurt maandelijks een overzicht van de gewerkte uren naar deta-btw@stroomopwaarts.nl. Na verwerking van de uren in het registratiesysteem van Stroomopwaarts ontvangt u een overzichtelijke factuur.