Logo Stroomopwaarts MVS
Zoek

Nieuws

Als ondernemer heb je de kans om impact te maken

“Ik geloof heel erg in de nieuwe economie”, zegt Marlies van Iterson van Pineut. “Hoe lever je waarde aan de maatschappij? Het draait niet alleen om winst. Als ondernemer heb je de kans om impact te maken en bij te dragen aan een eerlijke verdeling en gelijke kansen.” Pineut doet dat onder meer door de productie uit te besteden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Verder koopt het bedrijf duurzaam in en streeft het ernaar om waar mogelijk gebruik te maken van reststromen.

Lees hieronder verder

 

Wat begon als een leuk, creatief idee voor naast haar kantoorbaan, groeide uit tot een goedlopend bedrijf dat wekelijks 12.000 producten op de markt zet. Onder de naam Pineut brengt Van Iterson ‘doe-het-zelfproducten’ op de markt. Aanvankelijk deed ze dat samen met haar goede vriendin Femke van der Kuijp. Later zette ze het bedrijf alleen voort. “Ik wil mensen activeren en aanzetten om zelf eten en drinken te maken”, licht Van Iterson toe. “Om het hen gemakkelijk te maken, levert Pineut kant-en-klaarpakketten. Er hoeft alleen nog een enkel ingrediënt aan toegevoegd te worden. Alle producten hebben cadeauwaarde. Sommige kunnen als brievenbuscadeautje verstuurd worden.” In de eigen webshop pineut.nl vind je het ruime aanbod, variërend van dranken tot soepen, koeken en borrelbroden.

Kwaliteitsexperts

Naast de eigen webshop levert Pineut aan 1.000 winkels in Nederland en België en ontwikkelt het producten voor ketens. Het levert onder meer aan de Bijenkorf, Greetz, Pieter Pot en Dille & Kamille. “Helemaal in het begin deden we alles zelf”, vertelt Van Iterson. “Tot diep in de nacht waren we flessen aan het vullen. Eigenlijk wilden wij ons vooral bezighouden met het bedenken van creatieve ideeën. We vroegen ons af wie er blij zou worden van het vullen van flessen. Zo kwamen we in 2014 in contact met Stroomopwaarts. Onze samenwerking begon heel klein. Geleidelijk schaalden we steeds verder op. Het was best spannend. Onze producten voelden ingewikkeld, omdat de medewerkers van het Werkleerbedrijf echt in een team moeten samenwerken. Gezamenlijk wegen ze de ingrediënten, vullen ze de flessen, stickeren ze deze en draaien ze de doppen erop. Het was even wennen, maar na een jaar ontwikkelden de medewerkers zich tot echte kwaliteitsexperts. Inmiddels hebben we werk voor dertig tot vijftig mensen.”  

Een verhaal verkopen

“Duurzaamheid is steeds belangrijker in de keuzes die mensen maken”, zegt Van Iterson. “Mij heeft het nooit getrokken om te automatiseren en werk weg te zetten in Oost-Europa. Omdat we inmiddels een stabiel assortiment hebben, kunnen we op jaarbasis afspraken maken met Stroomopwaarts. In Vlaardingen wordt nu een speciale productieruimte voor ons ingericht. Het is een leuke plek om te werken. Wij dragen ook graag bij aan de inrichting van de ruimte, om het nog gezelliger te maken.” Voor de inspanningen op het gebied van sociaal ondernemen, ontving Pineut op 23 september het Keurmerk ‘partner in sociaal ondernemen’. Van Iterson ziet dit als erkenning. “Als je voor deze route kiest, kies je niet voor de makkelijke weg. Maar het levert veel op. In het Werkleerbedrijf maken ze mooie producten onder professionele begeleiding. Als ondernemer wil ik graag een verhaal verkopen, zeker aan de retail. Wij voeden onze verkoopkanalen met informatie. Bijvoorbeeld via de etiketten, de website en social media.”