Logo Stroomopwaarts MVS
Zoek

Zakelijk nieuws van Stroomopwaarts

Sociaal ondernemen met Pieter Pot

maandag 19 juli 2021
Sociaal ondernemenSociaal werkpactWerk uitbesteden
Jouri Schoemaker, mede-eigenaar van Pieter Pot
Jouri Schoemaker, mede-eigenaar van Pieter Pot

“Wij zijn hier om duurzaam en sociaal impact te maken”, zegt mede-eigenaar Jouri Schoemaker van Pieter Pot. Onlangs ontving hij het Keurmerk ‘partner in sociaal ondernemen’. “Het is een bevestiging dat we de goede keuze maken. Binnen ons bedrijf wordt vijftig fte ingevuld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met het keurmerk maken we onze sociale impact zichtbaar voor de buitenwereld.”

Lees hieronder verder

 

Maandelijks winkelen zo’n 10.000 mensen in de online supermarkt van Pieter Pot. Het dubbele aantal mensen heeft een account. Hier kun je alles kopen voor in je voorraadkast, zoals olijfolie, kruiden, noten en ontbijtgranen. Het assortiment breidt wekelijks verder uit. Alle producten worden duurzaam verpakt in potten met statiegeld. Wie vandaag bestelt, heeft de producten de volgende dag in huis. “Het zijn circulaire verpakkingen”, legt Schoemaker uit. “Wij bezorgen de producten aan de deur en halen de lege potten weer op. Zo besparen we verpakkingen en CO2.”

Half miljoen potten

Het bedrijf blijft groeien. Inmiddels zijn er een half miljoen potten in omloop, die allemaal gevuld worden door medewerkers van het Werkleerbedrijf. “Stroomopwaarts was het eerste bedrijf waar wij mee samenwerkten. Later volgden ook werkleerbedrijven in Vlissingen en Leiden. Per dag gaan duizenden gevulde potten van deze bedrijven naar ons warehouse. De expertise van Stroomopwaarts sluit goed aan bij onze behoefte. Het bedrijf is gecertificeerd in dit werk en vulde al eerder potten voor de grote merken. Ik raad andere ondernemers aan om eens in gesprek te gaan en te zien wat Stroomopwaarts voor ze kan betekenen. Het is een ondernemende organisatie die meedenkt in de groei van een onderneming en met je mee wil groeien.”

De impact van het keurmerk is volgens Schoemaker dat het zichtbaar maakt dat er in de regio heel hard gewerkt wordt aan sociaal ondernemen. “Andere ondernemers zien dat sociaal ondernemen een mooi concept is. Ze ontdekken nieuwe routes door de voorbeelden van collega-ondernemers.”