Zoek

Veelgestelde vragen

Dit is een overzicht van alle veelgestelde vragen.

Wat zijn de voorwaarden voor de verlengde Tozo 3 regeling?

De Tozo 3 regeling is alleen voor u bedoeld als u ondernemer bent en de volgende vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden:

  • Bent u zelfstandig ondernemer? Heeft u een eenmanszaak, vof of bv of bent u zzp’er?
  • Bent u ouder dan 18 jaar?
  • Stond u voor 17 maart 2020 18.45 uur ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?
  • Woont u in Maassluis, Vlaardingen of Schiedam?
  • Werkt u gemiddeld meer dan 23,5 uur per week (1.225 uren per jaar) als ondernemer?
  • Liggen de inkomsten van u en uw eventuele partner gezamenlijk onder de voor u geldende bijstandsnorm?

De ondersteuning is maximaal:

  • € 1.500,-  per maand voor een gezin
  • € 1.050,-  per maand voor alleenstaanden

Heeft u een of meer keren ‘nee’ geantwoord?

Neem dan contact met ons op om uw situatie te bespreken via 010 246 55 55 (werkdagen 8.00 - 16.30 uur).

Toets op beschikbare geldmiddelen Tozo 3 uitgesteld tot 1 april 2021

Bij de aanvraag voor Tozo 3 zou per 1 oktober een toets op beschikbare geldmiddelen plaatsvinden. Met de extra maatregelen die nodig zijn om het coronavirus te bestrijden, past die aanscherping van de Tozo-voorwaarden nu niet. Het kabinet heeft besloten de toets op beschikbare geldmiddelen vanaf 1 april 2021 in te voeren. Hierover volgt meer informatie. 

U kunt ook de beslisboom van de Rijksoverheid invullen of deze schematische tekening bekijken. Let op! de website verwijst u naar uw gemeente (Vlaardingen, Maassluis of Schiedam), maar de aanvraag verloopt via Stroomopwaarts.

AOW

Ontvangt u geen AOW? Dan kunt u Tozo bijstand en krediet aanvragen. Ontvangt u AOW? Dan kunt u enkel krediet aanvragen.

Achteraf controle

We vragen u alleen gebruik te maken van de Tozo als u het geld echt nodig heeft. Verstrekt u onvolledige of valse inlichtingen, dan vorderen wij de uitkering terug en wordt daar bovenop een boete opgelegd. Dat kan ook als achteraf bij een extra toets blijkt dat de uitkering ten onrechte is verstrekt.

De Tozo 3 regeling is alleen voor u bedoeld als u ondernemer bent en de volgende vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden: Bent u zelfstandig ondernemer? Heeft u een eenmanszaak, vof of bv of bent u zzp’er? Bent u ouder dan 18 jaar? Stond u voor 17 maart 2020 18.45 uur ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Woont u in Maassluis, Vlaardingen of Schiedam? Werkt u gemiddeld meer dan 23,5 uur per week (1.225 uren per jaar) als ondernemer? Liggen de inkomsten van u en uw eventuele partner gezamenlijk onder de voor u geldende bijstandsnorm? De ondersteuning is maximaal: € 1.500,-  per maand voor een gezin € 1.050,-  per maand voor alleenstaanden Heeft u een of meer keren ‘nee’ geantwoord? Neem dan contact met ons op om uw situatie te bespreken via 010 246 55 55 (werkdagen 8.00 - 16.30 uur). Toets op beschikbare geldmiddelen Tozo 3 uitgesteld tot 1 april 2021 Bij de aanvraag voor Tozo 3 zou per 1 oktober een toets op beschikbare geldmiddelen plaatsvinden. Met de extra maatregelen die nodig zijn om het coronavirus te bestrijden, past die aanscherping van de Tozo-voorwaarden nu niet. Het kabinet heeft besloten de toets op beschikbare geldmiddelen vanaf 1 april 2021 in te voeren. Hierover volgt meer informatie.  U kunt ook de beslisboom van de Rijksoverheid invullen of deze schematische tekening bekijken. Let op! de website verwijst u naar uw gemeente (Vlaardingen, Maassluis of Schiedam), maar de aanvraag verloopt via Stroomopwaarts. AOW Ontvangt u geen AOW? Dan kunt u Tozo bijstand en krediet aanvragen. Ontvangt u AOW? Dan kunt u enkel krediet aanvragen. Achteraf controle We vragen u alleen gebruik te maken van de Tozo als u het geld echt nodig heeft. Verstrekt u onvolledige of valse inlichtingen, dan vorderen wij de uitkering terug en wordt daar bovenop een boete opgelegd. Dat kan ook als achteraf bij een extra toets blijkt dat de uitkering ten onrechte is verstrekt.

Vragen m.b.t. Zakelijk

Na toestemming van Stroomopwaarts werkt de medewerker maximaal één maand met behoud van zijn uitkering. U hoeft dan geen loon te betalen. Deze periode is net zo lang als de maximale proeftijd aan het begin van een dienstverband. Vaak is dit genoeg om te bekijken of de medewerker geschikt is.

U kunt loonkostensubsidie aanvragen voor een medewerker die:

  • onder de Participatiewet valt
  • schoolverlater is, afkomstig uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO), het praktijkonderwijs of de entree-opleiding mbo
  • begeleid werk doet
  • in het doelgroepenregister is opgenomen

  • Wij zoeken voor u een geschikte kandidaat
  • De medewerker blijft in dienst bij Stroomopwaarts
  • Wij dragen alle risico’s bij ziekte en verzuim
  • Wij regelen de loonkostensubsidies of –dispensatie
  • Wij verzorgen jobcoaching en begeleiding
  • U heeft een opzegtermijn van één maand
  • U heeft een vast aanspreekpunt voor medewerker en leidinggevende
  • U bent een hardwerkende, gemotiveerde medewerker rijker
  • U kunt de medewerkers kosteloos overnemen
  • U voldoet aan de eisen van de Participatiewet
  • U kunt zich profileren als maatschappelijk verantwoord ondernemer

U ontvangt op tijd een reminder van uw accountmanager.

Het keurmerk 'partner in sociaal ondernemen' heeft een geldigheid van 2 jaar. 

Heeft u een vacature die interessant kan zijn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Neem dan contact op met uw accountmanager of het Werkgeversservicepunt van Stroomopwaarts. 
Heeft u geen vacature maar wel bepaalde werkzaamheden die geschikt kunnen zijn, dan bekijken wij samen met u hoe we hier een passende werkplek van kunnen maken. 

Contactgegevens: 010 -246 55 00 of wsp@stroomopwaarts.nl

Ja, als u inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt kunt helpen aan een mooie baan, verwelkomen u graag als deelnemer aan het Sociaal Werkpact MVS. Neem om de verdere mogelijkheden te onderzoeken contact op met het Werkgeversservicepunt: 010 -246 55 00 of wsp@stroomopwaarts.nl

Heeft u interesse in detachering via Stroomopwaarts? Dan maakt u een afspraak met het Werkgeversservicepunt van Stroomopwaarts. De accountmanager van Stroomopwaarts komt bij u langs in het bedrijf om de vacature en benodigde competenties door te spreken. Stroomopwaarts zoekt een geschikte kandidaat voor u uit het bestand met mensen uit de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) of met een doelgroepenindicatie. Een medewerker van Stroomopwaarts komt met de voorgestelde kandidaat bij u langs voor een kennismaking. Is er een match dan worden er afspraken gemaakt.

De proefplaatsing is bedoeld voor mensen die onder de Participatiewet vallen en mensen die moeilijk werk vinden en in het bezit zijn van een:

  • WAO-uitkering
  • WIA-uitkering
  • WAZ-uitkering
  • Wajong-uitkering
  • Ziektewetuitkering
  • WW-uitkering

Het eerste halfjaar is de loonkostensubsidie vijftig procent van het wettelijk minimumloon. Na de loonwaardemeting is deze zeventig procent van het verschil tussen de feitelijke loonwaarde en het wettelijk minimumloon.

Op 1 april 2015 is de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten ingegaan. Heeft u 25 of meer medewerkers in dienst? Dan bent u verplicht om een bepaald percentage mensen met een ziekte of handicap in dienst te nemen of in te lenen. Dit is het quotum arbeidsbeperkten. Voldoet u hier niet aan? Dan kan het zijn dat u een quotumheffing van € 5.000 per niet-ingevulde arbeidsplaats per jaar moet betalen. Kijk voor meer informatie op de website van het UWV.

Het Werkgeversservicepunt (WSP) Stroomopwaarts ondersteunt bedrijven in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam door onder meer:

  • advies te geven over de mogelijkheden om sociaal te ondernemen;
  • te adviseren over mogelijke regelingen vanuit het Rijk;
  • het uitvoeren van een QuickScan;
  • detachering of plaatsing van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt;
  • de mogelijkheid te bieden werk uit te besteden aan het Werkleerbedrijf van Stroomopwaarts.

Als wij u zelf niet kunnen helpen, koppelen we u aan iemand binnen ons brede netwerk.

Wij werken met mensen die een uitkering krijgen via de Participatiewet en mensen met een WSW-indicatie (Wet sociale werkvoorziening). Dit zijn ook mensen met een arbeidshandicap.

De QuickScan is een snelle, gedegen bedrijfsanalyse. Hiermee onderzoeken we hoe u binnen uw bedrijf werk kunt creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak kan er met een paar kleine, eenvoudige aanpassingen al veel bereikt worden.

Ook voor ZZP-ers is het interessant om aan te sluiten bij het Sociaal Werkpact MVS. Want ook het uitbesteden van werk aan het Werkleerbedrijf van Stroomopwaarts helpt mee om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkgelegenheid te bieden. Voorbeelden van werk of productieprocessen die uitgevoerd kunnen worden door medewerkers van het Werkleerbedrijf staat op de pagina werk uitbesteden

De medewerker blijft in dienst van Stroomopwaarts en werkt onder de cao Sociale Werkvoorziening of onder de Participatiewet (Nieuw Arbeidsbeperkten).  U ontvangt een overeenkomst waarin alle voorwaarden staan omschreven. Heeft u nog uw twijfels? Dan is er een proefplaatsing mogelijk. Bent u heel tevreden en wilt u de medewerker in dienst nemen? Ook dat is mogelijk!

De jobcoach van Stroomopwaarts introduceert de medewerker op de nieuwe werkplek. Zolang de medewerker bij u werkt, is de jobcoach het vaste aanspreekpunt voor de medewerker en zijn leidinggevende. De jobcoach komt regelmatig langs, houdt een oogje in het zeil en instrueert de leidinggevende over de begeleiding van de medewerker.

Als werkgever betaalt u het wettelijk minimumloon of cao-loon uit aan de medewerker. De loonkostensubsidie die u ontvangt, compenseert de verminderde productiviteit. Daardoor betaalt u uiteindelijk dus alleen voor de werkelijke arbeidsproductiviteit. De vergoeding voor werkgeverslasten bij loonkostensubsidie is per 1 januari 2018 vastgesteld op 23,5 procent.

Het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts ondersteunt bedrijven in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam bij het nakomen van de Banenafspraak. In 2013 sloten werkgevers en de overheid een Sociaal Akkoord. Ze spraken af dat beide partijen in de periode tot 2026 in totaal 125.000 extra banen zullen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De werkgevers nemen hiervan 100.000 banen voor hun rekening. Stroomopwaarts ondersteunt u bij het invullen van deze banen door:

  • advies te geven over de mogelijkheden;
  • het uitvoeren van een Quick Scan;
  • detachering of plaatsing van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt;
  • de mogelijkheid te bieden werk uit te besteden aan het Werkleerbedrijf van Stroomopwaarts.

Stroomopwaarts rekent geen bemiddelingskosten.

Samen met u of een van uw medewerkers, loopt de accountmanager van WSP Stroomopwaarts door uw bedrijf. We kijken naar het hele bedrijfsproces en zoeken naar mogelijkheden om sociaal te ondernemen. Na afloop zet de accountmanager alle onderzoeksresultaten voor u op een rij. Misschien is het bijvoorbeeld mogelijk een nieuwe functie te creëren door de eenvoudige, repeterende werkzaamheden uit verschillende functies samen te voegen? Hierdoor hebben uw medewerkers meer tijd voor hun kerntaken. En u kunt iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpen.

Bekijk hiervoor de pagina voordelen

De jobcoach van Stroomopwaarts introduceert de medewerker op de nieuwe werkplek. Zolang de medewerker bij u werkt, is de jobcoach het vaste aanspreekpunt voor de medewerker en zijn leidinggevende. De jobcoach komt regelmatig langs, houdt een oogje in het zeil en instrueert de leidinggevende over de begeleiding van de medewerker.

Voor een proefplaatsing gelden de volgende voorwaarden:

  • U heeft de intentie om de medewerker na de proefplaatsing een dienstverband van minimaal zes maanden aan te bieden
  • Na een proefplaatsing mag u geen proeftijd meer afspreken
  • Het aantal uren van het dienstverband is minimaal hetzelfde als dat van de proefplaatsing
  • U sluit tijdens de proefplaatsing een aansprakelijkheidsverzekering af voor de medewerker
  • De medewerker heeft een uitkering bij Stroomopwaarts

Als werkgever vraagt u loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar uw medewerker staat ingeschreven.

Voor het uitbrengen van een offerte neemt u contact op met het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts.

Bel naar 010 - 246 5500 of stuur een e-mail naar wsp@stroomopwaarts.nl.

U neemt contact op met het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts voor een kennismakingsgesprek met een van onze accountmanagers. De accountmanager komt persoonlijk bij u langs om al uw vragen te beantwoorden. U krijgt uitleg over de QuickScan en kan hier direct een afspraak voor maken.

Bel naar 010 - 246 5500 of stuur een e-mail naar wsp@stroomopwaarts.nl.

Naast individuele detachering is er ook de mogelijkheid tot groeps- of flexdetachering:

  • Bij groepsdetachering werkt een groep medewerkers uit het Werkleerbedrijf bij u op locatie. Een werkleider van Stroomopwaarts begeleidt hen.
  • Bij flexdetachering gaat het om kortdurend werk. Dit werk kan door één of meer medewerkers uit de Sociale Werkvoorziening gedaan worden.

Bij aanpassing van de werkplek kunt u van het UWV een vergoeding krijgen van de werkelijk gemaakte (meer)kosten.

 

De QuickScan kost u geen geld. Wel vraagt deze om een investering in tijd en energie.

De leidinggevende stuurt maandelijks een overzicht van de gewerkte uren naar deta-btw@stroomopwaarts.nl. Na verwerking van de uren in het registratiesysteem van Stroomopwaarts ontvangt u een overzichtelijke factuur.